Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Ajax - NAC Breda

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax - NAC Breda
Zondag 6 april 16.45 uur
Johan Cruijff Arena, Amsterdam

+1/-0

Brobbey is geschorst voor dit duel.

+1/-0

Hopeljk is Weghorst weer fit en kan die ook het seizoen ook verder afmaken.

+2/-0

Matheus
Rosa - Sutalo - Janse - Hato
Klaassen - Henderson - Taylor
Edvardsen - Traore - Godts

ervan uitgaande dat Pasveer, Weghorst, Baas en Regeer nog niet kunnen spelen. Gaaei en Brobbey geschorst.

+2/-0

Ik denk Berghuis op rechtsbuiten en Rasmussen in de spits.

+1/-0

3-1 gewonnen. We hadden het best lastig in het eerste half uur en kwamen zelfs op achterstand, maar gelukkig toch nog goed gekomen.

Weghorst en Rasmussen (beiden terug van blessures) kregen ook nog wat speeltijd.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

3xA schreef op 06 april 2025 om 19:07:

3-1 gewonnen. We hadden het best lastig in het eerste half uur en kwamen zelfs op achterstand, maar gelukkig toch nog goed gekomen.

Weghorst en Rasmussen (beiden terug van blessures) kregen ook nog wat speeltijd.

Matige vertoning. Zonder Gaaei heb je naar mijn mening minimaal 1 andere opkomende back nodig om wat meer te brengen vanaf de zijkanten. Het is dat die keeper ze onnodig in de problemen brengt, want wij brachten tot dat moment heel weinig.

Overall wel een verdiende overwinning, maar desondanks behoorlijk goed weggekomen.

+1/-0

Het was niet best nee. Gelukkig gaat die keeper in de fout en draai je het weer snel om, wat ook knap is.

Het was opvallend veel ren-je-rot voetbal met gaten op het middenveld en op de flanken. Zelf was je in balbezit vaak te traag en slordig en miste je weer diepte om het uit te buiten, want ook NAC gaf veel weg.

Het middenveld is wel echt een zorgenkind voor komend seizoen, en ook op de flanken mag er snelheid/diepte/creativiteit bij.

Maar al met al een verdiende overwinning en weer drie punten dichterbij het wonder.

+1/-0

We begonnen weer inspiratieloos en zijn idd de wedstrijd in geholpen door hun keeper, daarna valt de 2-1 heel snel en heb je weer controle.
Mokio viel heel goed in en Rosa speelde ook heel goed.
Weer 3 punten erbij en op naar Willem II.

+4/-0

Ik vond het een typische wedstrijd zoals we die dit seizoen veel vaker spelen. Te weinig voetbal op het middenveld waardoor je een tegenstander niet voetballend de baas bent en veel omschakelmomenten krijgt. We stonden in het eerste half uur weer regelmatig in een handbalverdediging.

Eerst maar even de positieve puntjes:

- Blij dat Farioli de voorkeur gaf aan Kaplan ipv Rugani. Kaplan vertegenwoordigt potentieel kapitaal voor de club, goed dat die dan gewoon in de basis start wanneer Baas niet kan spelen. Het centrum Sutalo-Rugani is me bovendien zelden goed bevallen.

- Eerste basisplaats Konadu, die Rijkhoff nu definitief voorbij lijkt. Geen onverdienstelijk optreden voor een 18-jarige, lijkt me zo. Iedereen heeft het over een blunder van de keeper maar Farioli merkt wat mij betreft terecht op dat je zulke momenten ook zelf afdwingt doordat Konadu gewoon goed doorjaagt. Hij had regelmatig te maken met agressieve dubbele dekking en kreeg weinig vrije ballen mee. Uiteindelijk wel nog een knappe assist. Zijn spel bevalt me wel, mooi basisdebuut.

In negatieve zin:

- Berghuis op het middenveld is en blijft hopeloos. Fitz-Jim is wat geruisloos uit de basis verdwenen maar had je in een wedstrijd als deze goed kunnen gebruiken voor wat meer voetbal op je middenveld.

- Twee vleugelspelers die er allebei niks van bakken, dan wordt het aanvallend wel een lastig karwei. Ik vond Klaassen ook veel ballen verspelen voor zijn doen. Ik vind de 6-positie toch uiteindelijk niks voor hem. Had dan eerder Taylor daar neergezet. Hopelijk volgende week gewoon weer Henderson.

+3/-0

Redelijk tevreden. Door die vroege tegengoal ploeter je wel echt een behoorlijk gedeelte van de eerste helft. Ik vond dat ook zo'n onnodige tegengoal. Rosa denkt op zich wel goed naar voren daar, maar Traoré reageert daar al wat te laat en Berghuis verdedigt ook niet heel lekker. Dan zie je uiteindelijk weer echt dat hij puur een aanvallende speler is.

Konadu vond ik na een wat nerveus begin prima spelen. Hij had een heel grote impact op het scoreverloop op een manier zoals Brobbey die maar zelden heeft. De verdediger wist bij de 2-1 tot het laatste moment niet of Kaplan de bal in zou spelen of dat Konadu de loopactie in zijn rug zou maken. Dit is hoe een aanspeelpunt behoort te spelen: geen vertragende judoduels maar variatie in je spel, controle over de bal en de blik naar voren als dat kan.

En over judo gesproken, die keeper van NAC had eigenlijk ook een rode kaart moeten krijgen. Dan was het tot een kwartier voor tijd ook niet zo spannend gebleven. De vleugelspelers waren wel echt dramatisch. Edvardsen liet in zijn invalbeurt meer zien dan Godts in de hele wedstrijd. Het is geen toeval dat Ajax aanvallend een stuk gevaarlijker werd met hem in de ploeg. Zijn timing en uitvoering bij de 3-1 was echt perfect. Mokio vond ik ook sterk invallen, en Taylor was echt indrukwekkend. Eigenlijk had zijn steekpass op Edvardsen ook nog een goal op moeten leveren. Verder vond ik voltallige achterhoede plus Klaassen ook goed spelen. Hulde voor Kaplan vooral, die niet vaak heeft gespeeld dit seizoen.

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 07 april 2025 om 20:15:

Redelijk tevreden. Door die vroege tegengoal ploeter je wel echt een behoorlijk gedeelte van de eerste helft. Ik vond dat ook zo'n onnodige tegengoal. Rosa denkt op zich wel goed naar voren daar, maar Traoré reageert daar al wat te laat en Berghuis verdedigt ook niet heel lekker. Dan zie je uiteindelijk weer echt dat hij puur een aanvallende speler is.

Konadu vond ik na een wat nerveus begin prima spelen. Hij had een heel grote impact op het scoreverloop op een manier zoals Brobbey die maar zelden heeft. De verdediger wist bij de 2-1 tot het laatste moment niet of Kaplan de bal in zou spelen of dat Konadu de loopactie in zijn rug zou maken. Dit is hoe een aanspeelpunt behoort te spelen: geen vertragende judoduels maar variatie in je spel, controle over de bal en de blik naar voren als dat kan.

En over judo gesproken, die keeper van NAC had eigenlijk ook een rode kaart moeten krijgen. Dan was het tot een kwartier voor tijd ook niet zo spannend gebleven. De vleugelspelers waren wel echt dramatisch. Edvardsen liet in zijn invalbeurt meer zien dan Godts in de hele wedstrijd. Het is geen toeval dat Ajax aanvallend een stuk gevaarlijker werd met hem in de ploeg. Zijn timing en uitvoering bij de 3-1 was echt perfect. Mokio vond ik ook sterk invallen, en Taylor was echt indrukwekkend. Eigenlijk had zijn steekpass op Edvardsen ook nog een goal op moeten leveren. Verder vond ik voltallige achterhoede plus Klaassen ook goed spelen. Hulde voor Kaplan vooral, die niet vaak heeft gespeeld dit seizoen.

Ik heb eerder dit seizoen begrepen dat men bij een penalty om één of andere reden geen rood meer trekt, omdat de straf dan te zwaar zou zijn. Wat feitelijk betekent dat je een tegenstander in de 16 meter helemaal invalide kunt schoppen en dan alsnog alleen maar geel krijgt, maar goed.

Typische Zeist-actie: geen heldere regel, beetje op gevoel iets soort van afspreken, waardoor je onduidelijkheid krijgt. Conform de internationale spelregels had Kortsmit inderdaad rood verdiend (ontnemen van grote scoringskans).

Ik was trouwens nog benieuwd hoe de forummers die de actie van Gaaei (waarvoor hij rood kreeg) een terechte rode kaart vonden, nu hebben gekeken naar de overtreding van Mokio waarvoor hij geel kreeg. Mokio komt met een gestrekt been met zijn noppen op de voet en enkel van zijn tegenstander terecht. Het zit helaas niet in de samenvatting, maar toen ik het zag, dacht ik: exact dezelfde situatie, met als enige verschil dat Mokio niet op de grond ligt terwijl hij dit doet.

+2/-0

Konadu begon onwennig, maar herpakte zich wel goed. Maakte goed gebruik van zijn lichaam en mede daardoor 2x belangrijk geweest. Het afwerken moet wel veel beter, vandaar dat een verhuur aan een Eredivisieclub komend seizoen beter zou zijn voor hem. Komt overall nog tekort voor het niveau waar wij naartoe moeten groeien; hij moet ergens wekelijks spelen om te groeien en bij ons zal dat nog niet gaan.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Ajax - NAC Breda