Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie Play-Offs 2025/2026] Ajax - FC Utrecht

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 03 juni 2026 om 21:18:
en het relatief lage aantal passes trekt het gemiddelde ook wat omlaag.

Zo werken percentages uiteraard niet.

Het had iets hoger gekund, maar hij is natuurlijk ook niet echt een middenvelder die zich voortdurend met de opbouw bemoeit

Dat is geen excuus. Spelers die zich nog minder met de opbouw bezig houden, zoals Gloukh, Bounida en zelfs Berghuis weten vaker een medespeler te bereiken. Als je geen baltovenaar bent, moet je er voor zorgen dat je bal bijna altijd bij iemand krijgt die dat wel is. Klaassen is er dit seizoen niet in geslaagd.

80% is vrij normaal voor een middenvelder.

Het is het laagste van alle middenvelders. Ook scoort hij slecht op "loss of possession". Oftewel, hij heeft het minste de bal, maar slaagt er desondanks in om hem het vaakste kwijt te raken. Hij scoort wel relatief veel, maar door spelers als hij kom je simpelweg niet aan voetballen toe en scoort het team als geheel minder.

Als ie meer naar voren staat, zal ie nog wat meer scoren vermoedelijk, maar omdat de ruimtes kleiner zijn weegt het feit dat ie niet kan voetballen nog zwaarder. Dus ook dat klinkt mij niet als muziek in de oren.

+3/-0

Kiki schreef op 03 juni 2026 om 23:11:

Betekent dit dat Til ook in één adem met Xavi en Kroos genoemd mag gaan worden?

Het waren de woorden van Cruijff. Die kan niets meer over Til of iedere andere speler zeggen helaas.

ElSimao2 schreef op 04 juni 2026 om 00:12:

Zo werken percentages uiteraard niet.

Als je je veel met de opbouw bemoeit en zo aan veel passes komt dan zullen er ook relatief veel makkelijke passes over de breedte of terug tussen zitten. Daardoor komen er lager op het veld ook aanzienlijk meer passes aan.

Dat is geen excuus. Spelers die zich nog minder met de opbouw bezig houden, zoals Gloukh, Bounida en zelfs Berghuis weten vaker een medespeler te bereiken. Als je geen baltovenaar bent, moet je er voor zorgen dat je bal bijna altijd bij iemand krijgt die dat wel is. Klaassen is er dit seizoen niet in geslaagd.

Die drie zijn allemaal uitzonderlijk goede passers en zeker Berghuis heeft zich veel met de opbouw bemoeit, dus dat vind ik niet per se heel opzienbarend. De bal in bezit houden en daar de goede keuzes in maken is juist iets wat Klaassen altijd wel prima doet. Zo vaak zie je hem niet een bal onnodig inleveren. Jij en andere supporters klagen er vaak over dat hij geen creatieve passer is, maar je kan niet tegelijk een soort tikkie breed-speler zijn en iemand die buitensporig vaak de bal verliest zonder je basisplaats te verliezen. Ook niet in dit team.

Het is het laagste van alle middenvelders. Ook scoort hij slecht op "loss of possession". Oftewel, hij heeft het minste de bal, maar slaagt er desondanks in om hem het vaakste kwijt te raken.

Dat eerste is niet per se belangrijk. We hebben relatief veel middenvelders van wie passen een van hun sterkste punten is. Het gaat er meer om of het normale cijfers zijn voor een middenvelder. Van wat ik zo gauw kan vinden is tussen de 78% en 88% normaal voor een middenvelder, afhankelijk van in welke rol deze speelt. Dat klinkt plausibel. En dan speelt Klaassen ook vaak niet op zijn ideale positie en bemoeit hij zich niet zoveel met de opbouw als Regeer bijvoorbeeld, die echt alleen maar in een controlerende rol of als back heeft gespeeld. Hij kan zeker beter, maar een balvaste speler is hij altijd wel geweest.

Hij scoort wel relatief veel, maar door spelers als hij kom je simpelweg niet aan voetballen toe en scoort het team als geheel minder.

Als ie meer naar voren staat, zal ie nog wat meer scoren vermoedelijk, maar omdat de ruimtes kleiner zijn weegt het feit dat ie niet kan voetballen nog zwaarder. Dus ook dat klinkt mij niet als muziek in de oren.

Juist spelers die veel loopacties maken, de ruimtes weten te vinden en zorgen dat je een meerderheid krijgt op de belangrijke plekken in het veld helpen je om makkelijker te voetballen. Een uitspraak als deze is een enorme onderschatting van het belang van dit soort spelers voor het team.

Daarnaast toont hij zich heel zijn carrière juist comfortabel in de kleine ruimtes omdat zijn handelingssnelheid en functionele techniek goed zijn. Hoe anders denk je dat hij aan zoveel goals komt? Niet omdat hij zich er met brute kracht doorheen weet te beuken. Een speler als Klaassen speelt liever op de helft van de tegenstander dan dat hij het hele veld moet bestrijken. En als je op de helft van de tegenstander speelt dan zullen de ruimtes automatisch vaak klein zijn.

+1/-0

thomas83 schreef op 03 juni 2026 om 21:18:

Je doet geen aannames? In een vorig bericht zei je dat ik, om jouw woorden te gebruiken, "al het al het positieve rondom Klaassen aan hemzelf toeschrijf en al het negatieve aan externe factoren". Hoe is dat geen aanname?

Dat is geen aanname in die zin dat het een constaterende samenvatting van jouw uitlatingen over Klaassen is. Ik heb jou nog nooit kunnen betrappen op een scherpe, kritische duiding van een tekortkoming in het spel van Klaassen zelf.

Wat betreft Klaassen zijn eigen aandeel in zijn falen bij Everton, ik kan daar als iemand die hem daar niet nauw gevolgd heeft niet heel goed antwoord op geven. Hij is in elk geval geen fysiek heel bijzondere speler, en dat zal hem in een competitie als de PL niet geholpen hebben. De stap op dat vlak is altijd vrij groot vanuit Nederland. Wellicht ging er ook veel mis wat normaal wel bij hem lukt.

Dit dus.
"Kan er niet goed antwoord op geven, niet goed gevolgd."
"De stap is nu eenmaal altijd vrij groot."
"Ging wellicht veel mis..."

Het is nogal vrijblijvend allemaal, zeg maar.

Mijn (volgens mij vrij genuanceerde) mening is dat Klaassen onvoldoende technische bagage voor de PL heeft. Dat kun je dan compenseren met indrukwekkende fysieke kenmerken, o.a. duelkracht en loopvermogen, maar afgezien van uithoudingsvermogen blinkt hij daar ook niet in uit. De reden dat hij in het buitenland overwegend faalde is mijns inziens dan ook zijn intrinsieke tekortkomingen.

In NL komt hij daarmee weg en is hij een positioneel dusdanig slimme speler dat hij veel goals meepakt. Zijn afronding is goed, waardoor hij relatief veel scoort als hij in de juiste positie komt (wat dus veel gebeurt). Maar die technische en fysieke beperkingen blijven, en worden nu met de jaren steeds nadrukkelijker.

Doorselecteren, zou ik zeggen.

Hij staat overigens niet op dat TransferRoom-lijstje. Opmerkelijk.

+1/-0

thomas83 schreef op 04 juni 2026 om 21:20:

Die drie zijn allemaal uitzonderlijk goede passers

Met al die fantastische passers en dan ook nog eens de uitmuntende loopacties van Klaassen zou je zeggen dat het een goed seizoen geweest moet zijn. In ieder geval in balbezit. De realiteit is natuurlijk anders, sinds we 34 wedstrijden per seizoen spelen hebben we slechts in 1 seizoen minder gescoord dan deze jaargang. Zoals je in een andere discussie al terecht opmerkte kregen we Dolberg nauwelijks in stelling.

Vorig jaar was het in balbezit ook niet heel veel. Gelukkig wist die held toen nog vaak de meubelen te redden, maar puur voetballend was het ook niet best. In beide seizoen speelde Klaassen een sleutelrol. Hij is een grote factor in het stroeve spel en de cijfers laten dat duidelijk zien.

In een poging om zijn slechte stats te verdoezelen, meldt je steeds dat Klaassen zich niet met de opbouw bezig houdt. Een excuus is het niet, want anderen die dat ook niet deden hebben alsnog betere stats, maar los daarvan hebben we iemand nodig die wel helpt met de opbouw want dat is momenteel het pijnpunt. Als je zoveel scoort als Klaassen in H2 van 2024 kun je de discussie hebben dat ie dat wellicht compenseert, maar 8 goals over alle competities zoals in dit seizoen is daar veel te weinig voor.

Weg ermee.

+1/-0

Richard Knopper heeft weleens 15 goals in 1 Eredivisie-seizoen gemaakt en ook nog eens 10 en 9. Waar staat hij in verhouding tot Klaassen, Xavi en Kroos?

+1/-0

Kiki schreef op 05 juni 2026 om 11:48:

Richard Knopper heeft weleens 15 goals in 1 Eredivisie-seizoen gemaakt en ook nog eens 10 en 9. Waar staat hij in verhouding tot Klaassen, Xavi en Kroos?

Van der Gun, 2000/2001. 9 goaltjes. Meer dan Klaassen dit seizoen. En dat in een rampjaar destijds.

+2/-0

Sevic schreef op 05 juni 2026 om 12:00:

Van der Gun, 2000/2001. 9 goaltjes. Meer dan Klaassen dit seizoen. En dat in een rampjaar destijds.

Van der Gun? Het voelt weer een beetje on-topic nu.

+1/-0

Kiki schreef op 05 juni 2026 om 12:55:

Van der Gun? Het voelt weer een beetje on-topic nu.

Zeker, 6 seizoenen Utrecht.

+1/-0

Cedric van der Gun is met zijn 47 jaar inmiddels wel een ervaren speler. Hij zou op het voetbalveld het verlengstuk van trainer Michel kunnen worden, wellicht samen met Axel Witsel (37), die Michel ook goed kent van het afgelopen zo succesvolle seizoen bij Girona.

+2/-0

Sevic schreef op 05 juni 2026 om 10:27:

Dat is geen aanname in die zin dat het een constaterende samenvatting van jouw uitlatingen over Klaassen is. Ik heb jou nog nooit kunnen betrappen op een scherpe, kritische duiding van een tekortkoming in het spel van Klaassen zelf.

Als je denkt dat ik iets wel of niet ga zeggen op basis van eerdere uitspraken van mij over Klaassen dan is het een aanname. De omstandigheden waaronder ik discussies over Klaassen aanga maken ook wel uit. Meestal is dat omdat hij afgekraakt wordt en ik dat onterecht vind. Het maakt mij dan niet uit welke speler het is.

Dat ik nooit kritisch op Klaassen ben geweest is absoluut niet zo. Maar Klaassen is nu eenmaal een zeer betrouwbare speler die heel goed weet wat hij wel en niet kan, en die niet vaak te betrappen is op een slechte uitvoering of gebrekkige inzet of iets dergelijks.

Ik vind wel dat hij bepaalde fysieke beperkingen heeft die binnen een ploeg niet per se een probleem hoeven te zijn maar dat wel kunnen worden als de samenstelling van het middenveld of de selectie als geheel niet goed is. Zo merkte ik na een van de uitwedstrijden tegen AZ hier op dat we te weinig kracht en snelheid op het middenveld hadden, en toen heb ik geloof ook nog Klaassen zelf als voorbeeld genoemd. Ik ben vaker kritisch geweest op Klaassen dan jij ooit op Fitz-Jim volgens mij.

Dit dus.
"Kan er niet goed antwoord op geven, niet goed gevolgd."
"De stap is nu eenmaal altijd vrij groot."
"Ging wellicht veel mis..."

Het is nogal vrijblijvend allemaal, zeg maar.

Dit lijkt me een vrij gezonde manier om erin te staan als je hem niet actief gevolgd hebt in Engeland. Hoe moet ik een stellige mening over hem hebben als ik hem hooguit in een paar samenvattingen heb zien spelen?

Als je opzoekt wat de supporters van Everton over zijn periode daar zeiden dan worden er ook allerlei dingen over de samenstelling en het functioneren van het team genoemd. Als ik dat zou aanhalen zou je dat ongetwijfeld excuses noemen. Overigens kan je niet per se zeggen dat hij niet goed genoeg was voor de competitie en dat hij zich niet terug had kunnen knokken. Hij heeft alleen snel eieren voor zijn geld gekozen en is naar de Bundesliga vertrokken.

Mijn (volgens mij vrij genuanceerde) mening is dat Klaassen onvoldoende technische bagage voor de PL heeft. Dat kun je dan compenseren met indrukwekkende fysieke kenmerken, o.a. duelkracht en loopvermogen, maar afgezien van uithoudingsvermogen blinkt hij daar ook niet in uit. De reden dat hij in het buitenland overwegend faalde is mijns inziens dan ook zijn intrinsieke tekortkomingen.

In NL komt hij daarmee weg en is hij een positioneel dusdanig slimme speler dat hij veel goals meepakt. Zijn afronding is goed, waardoor hij relatief veel scoort als hij in de juiste positie komt (wat dus veel gebeurt). Maar die technische en fysieke beperkingen blijven, en worden nu met de jaren steeds nadrukkelijker.

Doorselecteren, zou ik zeggen.

Hij staat overigens niet op dat TransferRoom-lijstje. Opmerkelijk.

Als analytici en oud-spelers etc. het over Klaassen hebben dan wordt bijna altijd zijn functionele techniek als een van zijn sterke punten genoemd. Ik denk dat jullie zijn techniek behoorlijk onderschatten. Hij is een betrouwbare speler in zijn passes en aannames en probeert altijd de bal 1 of 2 keer te raken.

En nee, dat Cruijff zijn lofzang van alweer een jaar of tien geleden is betekent niet dat Klaassen sindsdien zijn techniek verloren is. De basis voor je balbehandeling vorm je in je jonge jaren. Op een gegeven kan je daar weinig meer aan veranderen. Ik ken daar geen uitzondering op. Spelers kunnen hun snelheid of wendbaarheid verliezen of zo, maar niet hun techniek.

Dat hij niet op de vermeende TransferRoom-lijst staat zegt me niet zoveel. Ik denk niet dat dit per se een blauwdruk is van wie er wel en niet verkocht mogen worden. Klaassen is sowieso niet van een leeftijd dat je hem nog even kan verkopen.

ElSimao2 schreef op 05 juni 2026 om 11:12:

Met al die fantastische passers en dan ook nog eens de uitmuntende loopacties van Klaassen zou je zeggen dat het een goed seizoen geweest moet zijn. In ieder geval in balbezit. De realiteit is natuurlijk anders, sinds we 34 wedstrijden per seizoen spelen hebben we slechts in 1 seizoen minder gescoord dan deze jaargang. Zoals je in een andere discussie al terecht opmerkte kregen we Dolberg nauwelijks in stelling.

Vorig jaar was het in balbezit ook niet heel veel. Gelukkig wist die held toen nog vaak de meubelen te redden, maar puur voetballend was het ook niet best. In beide seizoen speelde Klaassen een sleutelrol. Hij is een grote factor in het stroeve spel en de cijfers laten dat duidelijk zien.

Er is nog wel wat meer nodig dan passen alleen voor een middenvelder. En goede passers garanderen nog geen goed teamspel. Onze stroeve aanvalsspel had niet zoveel met Klaassen te maken, want nogmaals, hij heeft maar 12 wedstrijden mogen starten als aanvallende middenvelder in de Eredivisie. Dan zijn die 8 goals natuurlijk een alleraardigst gemiddelde.

In een poging om zijn slechte stats te verdoezelen, meldt je steeds dat Klaassen zich niet met de opbouw bezig houdt. Een excuus is het niet, want anderen die dat ook niet deden hebben alsnog betere stats, maar los daarvan hebben we iemand nodig die wel helpt met de opbouw want dat is momenteel het pijnpunt. Als je zoveel scoort als Klaassen in H2 van 2024 kun je de discussie hebben dat ie dat wellicht compenseert, maar 8 goals over alle competities zoals in dit seizoen is daar veel te weinig voor.

Nee, ik zei dat hij zich niet zoveel met de opbouw bezighield als sommige andere spelers. Klaassen zit hier in een enigszins uitzonderlijke situatie in de zin dat hij enerzijds een aanvallende middenvelder is die vaak in een meer controlerende rol heeft moeten spelen (zonder zich heel nadrukkelijk met de opbouw te bemoeien), en anderzijds heeft hij 12 wedstrijden in de basis gestaan als aanvallende middenvelder, met waarschijnlijk passingpercentages die op die positie eerder richting de 80% of lager zullen gaan. Onder de streep haalt hij uiteindelijk een percentage dat normaal is voor een middenvelder, een feit dat je selectief blijft negeren.

Waar staat Hlynsson, de speler die volgens jou een paar weken geleden eigenlijk bij Ajax had moeten spelen in plaats van Klaassen. Die heeft uiteindelijk maar 4 goals meer gemaakt in 800 minuten speeltijd. Een wedstrijd of 20 meer als aanvallende middenvelder. ;)

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie Play-Offs 2025/2026] Ajax - FC Utrecht