Ajax in september thuis tegen PSV, eerste Klassieker wacht in november
10 juni 2026 20:52
Foto: Pro Shots
[adv:r89-mobile-billboard-top]
Nadat dinsdag al bekend werd dat Ajax het nieuwe seizoen aftrapt op bij PEC Zwolle, is woensdag het conceptprogramma voor de Eredivisie bekendgemaakt. Daaruit wordt duidelijk dat de eerste Topper voor Ajax op zaterdag 5 september om 20:00 uur gepland staat, waarin landskampioen PSV op bezoek komt in de Johan Cruijff ArenA. Ruim een maand later, op zondag 29 november gaat Ajax vervolgens op bezoek in De Kuip voor de eerste Klassieker van het seizoen tegen Feyenoord.
Ajax neemt het vervolgens in het laatste weekend van februari opnieuw op tegen Feyenoord, maar dan in de eigen Johan Cruijff ArenA. Het uitduel bij PSV volgt pas in speelronde dertig, in het weekend van 23 tot 25 april. De exacte data en speeltijden van na de winterstop worden pas later definitief, evenals sommige wedstrijden in de eerste seizoenshelft. Daarbij is een en ander afhankelijk van de Europese campagnes van Ajax, PSV, Feyenoord, NEC, FC Twente en AZ.
Psv 4x thuis na een Europees duel. Ajax 6x uit (!) na een Europees duel. En dat is niet de eerste keer.
Kost ons 4 verliespunten extra. Psv kan zo ook makkelijker herstellen.
Ook de kleine wensen heeft Psv binnen, eerste speeldag en eerste na winterstop speelt psv weer lekker thuis. Ajax? Ha, 2x uit.
Ajax slaapt nog altijd en is met dit programma volledig in het pak genaaid.
Psv speelt in totaal 5x thuis en 3x uit (allemaal rechterrijtje) na een Europees duel. Had voornamelijk voor de winterstop gekeken (old habit).
Het verschil is dit seizoen absurd. Maar dat is nog niet eens mijn grootste bezwaar. Dat is het gegeven dat dit structureel is. Dit is vrijwel elk seizoen in het voordeel van psv.
Hier wordt dus over nagedacht.
Psv speelt ca 70% van de wedstrijden na een Europees duel thuis. Ajax haalt 40%.
Dat is een veel te groot verschil. En dit kost punten en daardoor ook titels en geld.
Ajax speelt niet alkeen vaker uit maar ook nog eens tegen sterkere tegenstanders.
Onder Farioli en Schip, de laatste twee seizoenen met op de donderdag Europees voetbal, was er meer puntverlies in de wedstrijden voor een Europese week.
Uitzonderingen zijn er altijd. Ajax won zelfs in 3 dagen tijd van Fnoord uit en psv thuis. Kan allemaal.
Maar het meerjarige beeld is dat het puntenverlies toeneemt na een Europees duel.
Het antwoord hierop is dat je na een Europees duel zoveel als mogelijk thuis speelt en ook zoveel mogelijk tegen teams uit het rechterrijtje.
Een Europees duel kost je zeg maar 1 doelpunt in de wedstrijd erop.
Dus niet tegen Groningen uit waar je vaak nipt wint want dat wordt dan een gelijkspel. Maar thuis tegen Volendam. De 3-0 wordt dan een 2-0. Niks aan de hand.
Overigens is een uitduel qua belasting ook nadeliger dan een thuiswedstrijd. En dat gaat doorwegen, meer blessures etc.
Een maal raden wie vrijwel jaar in jaar uit zo'n mooi competitieschema heeft en wie niet.