Transparent
Inloggen
Sluiten
[adv:r89-desktop-leaderboard-atf]

Ajax in september thuis tegen PSV, eerste Klassieker wacht in november

10 juni 2026 20:52
Foto: Pro Shots

Ajax in september thuis tegen PSV, eerste Klassieker wacht in november; image source: Pro Shots

[adv:r89-mobile-billboard-top]

Nadat dinsdag al bekend werd dat Ajax het nieuwe seizoen aftrapt op bij PEC Zwolle, is woensdag het conceptprogramma voor de Eredivisie bekendgemaakt. Daaruit wordt duidelijk dat de eerste Topper voor Ajax op zaterdag 5 september om 20:00 uur gepland staat, waarin landskampioen PSV op bezoek komt in de Johan Cruijff ArenA. Ruim een maand later, op zondag 29 november gaat Ajax vervolgens op bezoek in De Kuip voor de eerste Klassieker van het seizoen tegen Feyenoord.

Ajax neemt het vervolgens in het laatste weekend van februari opnieuw op tegen Feyenoord, maar dan in de eigen Johan Cruijff ArenA. Het uitduel bij PSV volgt pas in speelronde dertig, in het weekend van 23 tot 25 april. De exacte data en speeltijden van na de winterstop worden pas later definitief, evenals sommige wedstrijden in de eerste seizoenshelft. Daarbij is een en ander afhankelijk van de Europese campagnes van Ajax, PSV, Feyenoord, NEC, FC Twente en AZ.

Speelschema Ajax in de eerste seizoenshelft:
Speelschema Ajax Eerste seizoenshelft

Speelschema Ajax in de tweede seizoenshelft:
Speelschema Ajax Tweede seizoenshelft


[adv:r89-mobile-outstream][adv:r89-desktop-outstream]

Tags

feyenoord klassieker arena speelschema campagnes conceptprogramma eredivisie kuip pec speeltijden topper twente

Wat vind jij van dit nieuws?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Gebruik de links bovenin beeld om een loginnaam aan te maken danwel in te loggen.


2 weken geleden
Ronde 30 en 32: PSV uit en AZ uit. Maar goed, tegen die tijd zullen ze wel nergens meer om strijden.
+3/-2

2 weken geleden
Wat is er toch met 14:30 wedstrijden gebeurd, bizar weer!
+3/-0

2 weken geleden (gewijzigd)
Psv 4x thuis na een Europees duel. Ajax 6x uit (!) na een Europees duel. En dat is niet de eerste keer.
Kost ons 4 verliespunten extra. Psv kan zo ook makkelijker herstellen.
Ook de kleine wensen heeft Psv binnen, eerste speeldag en eerste na winterstop speelt psv weer lekker thuis. Ajax? Ha, 2x uit.
Ajax slaapt nog altijd en is met dit programma volledig in het pak genaaid.
+2/-1

 
2 weken geleden
Als ze 4x thuis spelen na een Europees duel, spelen ze ook 4x uit. Lijkt me vrij normaal, de rest van je punten pak ik wel op hoor, dat klopt wel.
+2/-1

 
2 weken geleden (gewijzigd)
Psv speelt in totaal 5x thuis en 3x uit (allemaal rechterrijtje) na een Europees duel. Had voornamelijk voor de winterstop gekeken (old habit).
Het verschil is dit seizoen absurd. Maar dat is nog niet eens mijn grootste bezwaar. Dat is het gegeven dat dit structureel is. Dit is vrijwel elk seizoen in het voordeel van psv.
Hier wordt dus over nagedacht.
Psv speelt ca 70% van de wedstrijden na een Europees duel thuis. Ajax haalt 40%.
Dat is een veel te groot verschil. En dit kost punten en daardoor ook titels en geld.
Ajax speelt niet alkeen vaker uit maar ook nog eens tegen sterkere tegenstanders.
+2/-1

 
2 weken geleden
Echt he? En Ajax moet bij plaatsing Conference League op donderdag spelen terwijl PSV speelt op dinsdag of woensdag.
+2/-1

 
2 weken geleden (gewijzigd)
Onder Farioli en Schip, de laatste twee seizoenen met op de donderdag Europees voetbal, was er meer puntverlies in de wedstrijden voor een Europese week.

Zowel van Ajax als het PSV van Peter Bosz.
+2/-0

 
2 weken geleden (gewijzigd)
Uitzonderingen zijn er altijd. Ajax won zelfs in 3 dagen tijd van Fnoord uit en psv thuis. Kan allemaal.
Maar het meerjarige beeld is dat het puntenverlies toeneemt na een Europees duel.
Het antwoord hierop is dat je na een Europees duel zoveel als mogelijk thuis speelt en ook zoveel mogelijk tegen teams uit het rechterrijtje.
Een Europees duel kost je zeg maar 1 doelpunt in de wedstrijd erop.
Dus niet tegen Groningen uit waar je vaak nipt wint want dat wordt dan een gelijkspel. Maar thuis tegen Volendam. De 3-0 wordt dan een 2-0. Niks aan de hand.
Overigens is een uitduel qua belasting ook nadeliger dan een thuiswedstrijd. En dat gaat doorwegen, meer blessures etc.
Een maal raden wie vrijwel jaar in jaar uit zo'n mooi competitieschema heeft en wie niet.
+2/-0

2 weken geleden
Lekker om het seizoen een keer af te sluiten tegen 2 zwakkere ploegen, maar de 6 wedstrijden daarvoor...
+4/-0


[adv:r89-desktop-hpa-atf]

Ajax E-zine

Meld je aan en ontvang elke week een vers Ajax E-zine in je mailbox met al het nieuws en achtergronden. Maar liefst 35.706 fans gingen je al voor.




Laatste nieuws


 
Stel hier in welk nieuws jij belangrijk vindt.



Tagcloud

akpom brobbey caio deals depay dolberg elsimao hardnekkig henrique ibrahimovic janse jong jordi kaplan kiki koeman lichtjaren littlebirds maximilian midtjylland mie monaco sevic stilte sutalo tomiyasu weghorst wijndal zahouani zinchenko