Transparent
Inloggen
Sluiten
[adv:r89-desktop-leaderboard-atf]

Oranje mede dankzij twee goals Brobbey ruim voorbij Zweden

20 juni 2026 20:58
Foto: Pro Shots

Oranje mede dankzij twee goals Brobbey ruim voorbij Zweden; image source: Pro Shots

[adv:r89-mobile-billboard-top]

Het Nederlands Elftal heeft zich knap hersteld van het teleurstellende 2-2 gelijkspel tegen Japan. De tweede groepswedstrijd resulteerde in Houston in een 5-1 overwinning op Zweden, dat zijn eerste groepswedstrijd met dezelfde cijfers nog won van Tunesië. Voormalig Ajacied Brian Brobbey startte verrassend in de basis en had iets meer dan een kwartier nodig om Oranje met een 2-0 voorsprong de rust in te sturen.

Direct na rust zorgde Cody Gakpo met twee goals binnen zeven minuten voor een verdubbeling van de marge. Op het uur zorgde Anthony Elanga op fraaie wijze nog voor de Zweedse eretreffer, het slotakkoord was echter weer voor Oranje. De direct na rust voor Donyell Malen ingevallen Crysencio Summerville verzorgde na de assist op de 4-0 van Gakpo nu zelf voor de 5-1 eindstand.

Ajacied Wout Weghorst bleef de volledige wedstrijd weer op de bank, Brobbey werd kort na de drinkpauze vervangen door Memphis Depay. Oranje kan zich nu in alle rust voorbereiden op de afsluitende groepswedstrijd tegen Tunesië, zo goed als verzekerd van de knock-outfase. Japan neemt het morgenochtend om 06:00 uur Nederlandse tijd nog op tegen Tunesië en zal bij een overwinning in punten weer gelijk komen met Oranje. De laatste twee groepsduels in Groep F worden gespeeld op vrijdag 26 juni om 01:00 uur Nederlandse tijd.


[adv:r89-mobile-outstream][adv:r89-desktop-outstream]

Discussieer mee op de forums


Tags

oranje brobbey groepswedstrijd tunesie zweden gakpo japan anthony cody crysencio depay drinkpauze elanga eretreffer fraaie groepsduels houston malen morgenochtend outfase slotakkoord summerville verzorgde weghorst wout

Wat vind jij van dit nieuws?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Gebruik de links bovenin beeld om een loginnaam aan te maken danwel in te loggen.


2 dagen geleden
Dat hij in zijn laatste seizoen bij Ajax zo weinig doelpunten maakte en vanavond bij het Nederlands elftal twee keer scoorde ligt aan Ajax en niet aan Brobbey. En hetzelfde kan gezegd worden over Kasper Dolberg en andere van onze spelers. Onze club weet al vier jaar haar spelers onder te laten presteren. Hopelijk gaat daar eindelijk verandering in komen.
+10/-0

 
2 dagen geleden (gewijzigd)
Klopt helemaal ! Onze spitsen worden voornamelijk in de middencirkel aangespeeld en dan mogen ze het uitzoeken . De voorzetten en steekballen zijn bedroevend. ( trouwens ; het is me een tijdje opgevallen dat met het geven van reacties de + en - vaak niet kloppen . Nu ook weer ! Ik geef jou een + en ipv optellen gaat het niet van 5 naar 6 , maar van 5 naar 4. Vreemd toch ? Ook nu ,mijn reactie staat er nog geen seconde op en ik heb meteen 2 + en 1 - en nu wordt mijn + er ineens wel bijgeteld bij jou . Zit er een fout in de site of zo ?
+9/-1

 
2 dagen geleden
Zit inderdaad al tijdje een fout in. Alle + en - worden verkeerd weergegeven totdat je zelf een + of - zet, dan pas zie je het juiste aantal.
+10/-0

2 dagen geleden (gewijzigd)
De + of - beoordeling doet het nadat je de pagina hebt ververst .
Het viel mij ook al op , succes .
+12/-0

2 dagen geleden
Hartstikke leuk voor Brobbey.
Bij Ajax om zeep geholpen, helaas.
+5/-0

2 dagen geleden
Weer een bewijs dat Depay overbodig is.
+5/-0

2 dagen geleden
2 fantastische goals. Die 2e zat ook wel wat geluk maar zie hem maar te raken
+8/-0

2 dagen geleden
Als er iemand is die je het gunt, is het Brobbey.
+2/-0

2 dagen geleden
Memphis is niet fit, maar je neemt hem mee en je laat bijvoorbeeld Emmanuel Emegha thuis. Wie is dat? Iemand die flink in form is, gevaarlijk en snel is en gemakkelijk scoort.

Duitsland neemt Deniz Undav mee. Geen super ster, maar wel degene die Duitsland naar de overwinning heeft geholpen.

Ik vind dat wel gemiste kans. Bondscoaches zouden nooit niet-fitte spelers moeten meenemen vind ik.
+2/-0

 
2 dagen geleden
Emmanuel Emegha is geblesseerd en daarom niet geselecteerd.
+4/-0

 
2 dagen geleden (gewijzigd)
En is dit seizoen van blessure naar blessure gesukkeld, dus niet zo gek dat hij er niet bij zit.

Dat hij vorig seizoen ook al geen kans kreeg ligt echter maar aan één ding: de obsessie van Koeman om de plek van Depay onomstreden te houden. Mocht hij niet geblesseerd aan het toernooi zijn begonnen dan zou hij "gewoon" al twee wedstrijden in de weg hebben gelopen.
+3/-0

 
2 dagen geleden
Dat bedoel ik dus. Te lang vasthouden aan het verleden is een groot risico. Zeker als er fitte spelers zijn die uitstekend presteren.
+3/-0

 
2 dagen geleden
Kijk dat wist ik niet. Toch denk ik dat er fitte aanvallers zijn die gewoon geselecteerd hadden kunnen worden in plaats van Memphis, maar goed.

Hopelijk komt het nog goed met Memphis op dit wk.
+2/-0

10 uur geleden
bij Ajax is de laatste jaren niemand beter geworden ( gemaakt ) ik heb het te doen met Brobbey . Wat hij ook buiten het voetballen heeft meegemaakt gaat langs de beesten af. heeft misschien niets met het voetballen ( presteren )te maken maar je zou het maar meemaken. Brobbey ik gun jou het aller beste goed bezig jongen.
+2/-0


[adv:r89-desktop-hpa-atf]

Ajax E-zine

Meer dan 35.500 fans zijn lid van onze nieuwsbrief. Meld je ook aan!




Laatste nieuws


 
Stel hier in welk nieuws jij belangrijk vindt.



Tagcloud

akpom brobbey caio deals depay dolberg elsimao hardnekkig henrique ibrahimovic janse jong jordi kaplan kiki koeman lichtjaren littlebirds maximilian midtjylland mie monaco sevic stilte sutalo tomiyasu weghorst wijndal zahouani zinchenko