Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Opvolger Francesco Farioli

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 28 mei 2025 om 14:52:

Johan Nahoj schreef op 28 mei 2025 om 14:30:

Met Tadic erbij in het veld zou een boel schelen in positieve zin.

In zijn laatste jaar ging het voetballend al moeizamer en kon je echt zien dat hij flink aan snelheid had ingeboet. Dat zal niet meer beter zijn geworden sindsdien en destijds was de selectie nog een stuk beter.

Echt wat is dat toch met Ajax supporters en een blind vertrouwen in oud-Ajacieden?!? :I

Het is wel grappig dat Amsterdam een behoorlijk cosmopolitische stad is, maar dat de voetbalclub en de hele cultuur eromheen zo conservatief zijn als wat.

+2/-0

Heitinga die niet zal vragen om grote aankopen en omdat hij goed ligt bij de harde kern. Dit betekent dat we het komend seizoen, na straks een leegloop, met een middelmatige selectie zullen moeten doen.

+2/-0

Op Twitter zag ik iemand opmerken dat Kroes' zijn hele beleid gericht lijkt op de Kale en Kokkie-luisteraar. Het is gewoon echt zo. De club en eigenlijk de gehele Nederlandse voetbalwereld worden gegijzeld door het sentiment dat het vroeger allemaal wel beter was, gevoed door misschien goedbedoelende oud-voetballers die zich niet lijken te beseffen dat tijden zijn veranderd. Precies door deze gedachtegang heeft het Nederlandse voetbal zo'n achterstand opgelopen. Af en toe zie je wel wat verbeteringen, maar het kan altijd zomaar weer terugvallen naar oude gewoontes, zoals nu lijkt te gebeuren door voor de ultieme Ajax-DNA kandidaat Heitinga te gaan.

Hiermee wil ik overigens Heitinga niet per se afbranden. Hoewel ik Ajax liever voor een buitenlandse trainer die zich meer bewezen heeft zie gaan vind ik wel dat hij het van alle trainers in het post-Ten Hag tijdperk het meest degelijk heeft gedaan, Farioli uitgezonderd uiteraard. Als jeugdtrainer viel hij me op een geven moment ook positief op door de manier waarop hij zijn teams liet spelen zonder bal. Daar let ik altijd het meeste op, want dat is waar je het meest afgetekend een verschil tussen verschillende Ajaxtrainers ziet. Als we naar de laatste pakweg 10/15 jaar kijken dan waren de leukste en vaak meest succesvolle Ajaxteams vaak de teams die echt wilden pressen. Verder is het ook een plus dat hij een jaar met een toptrainer als Slot heeft kunnen werken. Ik wil zeker niet uitsluiten dat hij een goede keuze is.

+1/-0

Ervaring is waardevol, maar zeker niet allesbepalend. Talent, intelligentie en communicatieve vaardigheden wegen vaak zwaarder. Juist daarom was ik destijds al een groot voorstander van Farioli, want hij bracht precies die kwaliteiten mee.

Om het kort te houden: Heitinga is een slechte keuze. Een sympathieke, eenvoudige jongen, maar hij mist kwaliteiten voor het aansturen van groepsprocessen. Hij is niet scherp in discussies, en het ontbreekt hem aan overtuigingskracht die voortkomt uit visie en heldere communicatie. Dan heb ik het nog niet eens over innovatie in het trainingsvak. Kortom: het wordt 'm niet.

Met Farioli hadden we een vernieuwende hardwerkende en realistische potentiële toptrainer in huis – iemand die bovendien uitermate professioneel was en waar alle spelers mee weg liepen. En juist die laten we zomaar gaan. Daar gaan we nog ontzettend veel spijt van krijgen. Ongelofelijk.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 28 mei 2025, 20:30:54.

+4/-0

Camus schreef op 28 mei 2025 om 20:24:

Ervaring is waardevol, maar zeker niet allesbepalend. Talent, intelligentie en communicatieve vaardigheden wegen vaak zwaarder. Juist daarom was ik destijds al een groot voorstander van Farioli, want hij bracht precies die kwaliteiten mee.

Om het kort te houden: Heitinga is een slechte keuze. Een sympathieke, eenvoudige jongen, maar hij mist kwaliteiten voor het aansturen van groepsprocessen. Hij is niet scherp in discussies, en het ontbreekt hem aan overtuigingskracht die voortkomt uit visie en heldere communicatie. Dan heb ik het nog niet eens over innovatie in het trainingsvak. Kortom: het wordt 'm niet.

Met Farioli hadden we een vernieuwende hardwerkende en realistische potentiële toptrainer in huis – iemand die bovendien uitermate professioneel was en waar alle spelers mee weg liepen. En juist die laten we zomaar gaan. Daar gaan we nog ontzettend veel spijt van krijgen. Ongelofelijk.

Ik zou er met terugwerkende kracht grof geld voor over hebben om een fly on the wall te zijn geweest tijdens de gesprekken tussen Kroes, Beuker en Farioli over komend seizoen. Ik denk dat je dan echt met je vliegenoren had staan klapperen af en toe.

Ik denk dat uiteindelijk die Kroes zijn oren eenvoudigweg laat hangen naar de media en wat de zeikstraaltjes in de talkshows er allemaal over uitkramen. Die hebben het hele jaar toptrainer Farioli als een 'rare drammerige Italiaanse gek' weggezet en dat heeft Kroes zich toch aangetrokken. Die is er echt in gaan geloven dat we weer Ajax-DNA nodig hebben. Ik denk ook dat hij tegen Farioli min of meer heeft gezegd: we willen komend seizoen aanvallender 'Ajax-voetbal' zien, desnoods worden we derde.

En dat Farioli toen zoiets had van: ja jongens, prettige wedstrijd en de groeten.

In Heitinga heb ik niet zoveel vertrouwen. Hij is communicatief niet sterk en als voetballer was hij ook nooit degene die de lijnen uitzette. Het lijkt me zeker niet iemand die een ploeg tot op het bot gemotiveerd en doordrenkt van de speldiscipline krijgt zoals Farioli dat op sleutelmomenten voor elkaar kreeg. Het wordt echt een flinke downgrade.

En dan moet ik het nog maar zien met deze selectie. Zonde, want Feyenoord voorbijsteken was best mogelijk geweest, met een beetje slim beleid en visie. Gaat op deze manier niet gebeuren.

+4/-0

thomas83 schreef op 28 mei 2025 om 20:12:

... vind ik wel dat hij het van alle trainers in het post-Ten Hag tijdperk het meest degelijk heeft gedaan, Farioli uitgezonderd uiteraard.

... Verder is het ook een plus dat hij een jaar met een toptrainer als Slot heeft kunnen werken. Ik wil zeker niet uitsluiten dat hij een goede keuze is.

Ik zou eerder zeggen "het minst slecht", en dat is gezien het niveau van de incompetentie een bizar lage lat.

Wat je van jeugdspelers hoorde over Heitinga is dat hij goed is in de menselijke omgang. Hij was niet de eerste assistent van Slot dus ik vermoed dat zijn inbreng voormamelijk bestond uit de volgende dingen.

"Hoe voel je je gappie?"
"Lekker pik! Lekker!"
"Cmon boys!"
En het neerleggen van pionnen.

Ik schat het autodidactisch vermogen van Heitinga ook niet bepaald hoog in, dus wat hij nou echt geleerd zal hebben van een jaartje Slot ... Zal ben ik bang vooral neerkomen op voor de camera blijven herhalen dat hij met Slot heeft samengewerkt.

+4/-0

Mike1976 schreef op 28 mei 2025 om 20:46:

... vind ik wel dat hij het van alle trainers in het post-Ten Hag tijdperk het meest degelijk heeft gedaan, Farioli uitgezonderd uiteraard.

... Verder is het ook een plus dat hij een jaar met een toptrainer als Slot heeft kunnen werken. Ik wil zeker niet uitsluiten dat hij een goede keuze is.

Ik zou eerder zeggen "het minst slecht", en dat is gezien het niveau van de incompetentie een bizar lage lat.

Wat je van jeugdspelers hoorde over Heitinga is dat hij goed is in de menselijke omgang. Hij was niet de eerste assistent van Slot dus ik vermoed dat zijn inbreng voormamelijk bestond uit de volgende dingen.

"Hoe voel je je gappie?"
"Lekker pik! Lekker!"
"Cmon boys!"

Ik schat het autodidactisch vermogen van Heitinga ook niet bepaald hoog in, dus wat hij nou echt geleerd zal hebben van een jaartje Slot ... Zal ben ik bang vooral neerkomen op voor de camera blijven herhalen dat hij met Slot heeft samengewerkt.

Kijk, dit is echt niet lullig bedoeld he, maar zo'n Heitinga komt op mij ook gewoon niet over als een heel intelligente man. Kan ie niks aan doen, maar ik heb bij hem altijd zo'n idee dat als hij niet had kunnen voetballen, hij hier de ramen had staan wassen. Waar allemaal niks mis mee is, maar ik ben ervan overtuigd dat een toptrainer ook significant intelligent moet zijn. Je moet coaches van de tegenpartij immers een stap voor zijn, oplossingen bedenken voor tactische problemen. Dat vergt creativiteit en dus intelligentie. Voetbalintelligentie, maar wel degelijk intelligentie.

Ik heb datzelfde gevoel bij zo'n Sneijder trouwens. Als ik die aan van die talkshowtafels zie lullen, denk ik ook altijd... tja, het is dat je een geweldige pegel in je linker én rechter had, maar anders, tjonge jonge...

Bij Farioli zag je direct: die snapt meer dan de gemiddelde hansworst die bij de KNVB de trainerscursus doet. Bij Slot heb ik hetzelfde. Slimme lui.

+4/-0

Sevic schreef op 28 mei 2025 om 20:45:

(...)Met Farioli hadden we een vernieuwende hardwerkende en realistische potentiële toptrainer in huis – iemand die bovendien uitermate professioneel was en waar alle spelers mee weg liepen. En juist die laten we zomaar gaan. Daar gaan we nog ontzettend veel spijt van krijgen. Ongelofelijk.

(...) Ik denk dat uiteindelijk die Kroes zijn oren eenvoudigweg laat hangen naar de media en wat de zeikstraaltjes in de talkshows er allemaal over uitkramen. Die hebben het hele jaar toptrainer Farioli als een 'rare drammerige Italiaanse gek' weggezet en dat heeft Kroes zich toch aangetrokken. Die is er echt in gaan geloven dat we weer Ajax-DNA nodig hebben. Ik denk ook dat hij tegen Farioli min of meer heeft gezegd: we willen komend seizoen aanvallender 'Ajax-voetbal' zien, desnoods worden we derde. (...)

Als dat waar is, is per direct ontslaan van Kroes 100% gerechtvaardigd. Ajax is topsport waar geen ruimte is voor valse romantiek gebaseerd op wensdenken.

+2/-0

Camus schreef op 28 mei 2025 om 20:54:

Sevic schreef op 28 mei 2025 om 20:45:

(...)Met Farioli hadden we een vernieuwende hardwerkende en realistische potentiële toptrainer in huis – iemand die bovendien uitermate professioneel was en waar alle spelers mee weg liepen. En juist die laten we zomaar gaan. Daar gaan we nog ontzettend veel spijt van krijgen. Ongelofelijk.

(...) Ik denk dat uiteindelijk die Kroes zijn oren eenvoudigweg laat hangen naar de media en wat de zeikstraaltjes in de talkshows er allemaal over uitkramen. Die hebben het hele jaar toptrainer Farioli als een 'rare drammerige Italiaanse gek' weggezet en dat heeft Kroes zich toch aangetrokken. Die is er echt in gaan geloven dat we weer Ajax-DNA nodig hebben. Ik denk ook dat hij tegen Farioli min of meer heeft gezegd: we willen komend seizoen aanvallender 'Ajax-voetbal' zien, desnoods worden we derde. (...)

Als dat waar is, is per direct ontslaan van Kroes 100% gerechtvaardigd. Ajax is topsport waar geen ruimte is voor valse romantiek gebaseerd op wensdenken.

Nou ja, hij wilde in ieder geval aanvallender voetbal zien. 'Na de 1-0 ook voor de 2-0 en 3-0 gaan' is een rechtstreeks citaat.

Dan zijn er 2 opties:
- Hij wilde mooier voetbal, maar vergelijkbare prestaties, met de huidige selectie, minus spelers die verkocht worden en waar hij maar vervolgens voor 40% kon herinvesteren. Dan ben je niet goed wijs, want met een slechtere selectie kun je niet ruimere uitslagen én aantrekkelijker voetbal verwachten.
- Hij vond het prima als de prestaties wat minder zouden worden.

Welke van de 2 het ook is geweest, het is waanzin.

+4/-0

"Hoe voel je je gappie?"
"Lekker pik! Lekker!"
"Cmon boys!"

Goed, maar dat is precies hetzelfde op een andere manier verwoord. Ik vond zijn opstellingen in elk geval lange tijd vrij logisch. Op een gegeven werd dat ook iets minder, maar hij heeft het nooit heel bont gemaakt. Dat was op zich ook niet mogelijk met de selectie van toen. Genoeg kwaliteit, in tegenstelling tot nu.

Wat betreft zijn kwaliteiten als trainer had ik ook mijn twijfels en vooroordelen op basis van hoe hij als speler nooit al te snugger overkwam, maar ik vond dat hij zo slecht nog niet deed eigenlijk, zelfs al was het wat ergerlijk dat hij zo nadrukkelijk naar voren werd geschoven als oud-speler.

+1/-0

"Hoe voel je je gappie?"
"Lekker pik! Lekker!"
"Cmon boys!"

Misschien zit ik ernaast maar precies dit is ook het gevoel wat ik heb bij al die lovende kritieken van spelers die je leest over Heitinga. Het doet me enorm denken aan Huntelaar die als onderdeel van H2 door de ArenA liep en heel opzichtig en extreem amicaal met spelers liep te dollen en te knuffelen, want hij lag zo goed met iedereen, en vervolgens mede-verantwoordelijk bleek voor een van de meest desastreuze transferwindows uit de clubgeschiedenis.

Heb veel sympathie voor de speler en persoon Heitinga, maar na net afscheid genomen te hebben van een absolute voetbalmaniak and visionair als Farioli, voelt dit als een enorme stap terug in visie, intelligentie en kwaliteit.

+7/-0

Zoals anderen al aangemerkt hebben was Heitinga niet de slechtste trainer van de laatste tijd. Wat mij ervan bijgebleven is, is dat hij in elk geval al zijn simpele duels gewoon won en de moeilijke (PSV, Feyenoord etc.) met een nederlaag afsloot. Hij ziet er serieus en enigszins confronterend uit, dat in combinatie met zijn status als speler, zorgt er denk ik wel voor dat hij wel een overwicht op de meeste spelers zal hebben. Het is niet zoals die kippenboer uit Barneveld die naar de pers lekte dat hij het meesterbrein achter al dat goed ging was. Die stond al met 1-0 achter voordat hij begon, want spelers weten dit soort dingen. Johnny staat bij voorbaat met 1-0 voor.

Dat is mooi, want verder heeft ie het communicatief vermogen van een visstick. Niet dat dat overigens zo erg is, want het is nou niet dat hierdoor nou diepgaande antwoorden op existentiele vraagstukken van de mensheid verloren gaan. Vraag me af hoe de spelersgroep dat ervaart na Farioli gewend te zijn.

De toevoeging van Keizer is denk ik louter negatief. Hij zal er voor de "trainerservaring" bij zitten, maar iedereen kan gewoon nagaan dat dat allemaal niet bijster veel voorstelt. Daarnaast lijkt het me in de hierarchie nogal ingewikkeld. Keizer is de meer ervaren trainer maar Heitinga is de man met de status, dus wie beslist er in het geval van tegenstrijdige meningen?

Ik denk dat Kroes dat laatste niet zoveel boeit. Het plan lijkt om zoveel mogelijk oude bekende naar binnen te fietsen zodat wij straks meer "Ajax-DNA" hebben dan dat Erling Haaland "Viking-DNA" heeft. Uiteraard met het idee dat, mocht het misgaan, dat met de mantel der liefde bedekt wordt omdat iedereen zoveel feeling met die mensen heeft.

Maar goed, ik laat me graag verrassen.

+4/-0

Nooit een hoge pet op gehad van Heitinga. Vond het een oliedomme kaartpakkende voetballer en als trainer in de jeugd is hij me nou ook niet zodanig opgevallen, laat staan die wedstrijden dat hij het eerste deed. Keizer kan ik me wel nog goeie dingen van herinneren maar als Heitinga de wissels doet en dergelijken..

+4/-0

Bijzonder dat het Parool zich ervoor leent om als het huisblad van de Nazi's gebruikt te worden. Zou ik kranten lezen dan zou dit voor mij reden zijn om het Parool te bannen.

Ik wens Spaan een spoedige Hemelvaart toe.

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Opvolger Francesco Farioli