Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Jorthy Mokio

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 11 april 2026 om 11:32:

ElSimao2 schreef op 11 april 2026 om 11:29:

Sevic schreef op 11 april 2026 om 09:39:

In mijn beleving zijn volgend jaar Steur, Ouazane, Abdalla, Regeer, Fitz-Jim, Bounida, Gloukh en Mokio onze middenvelders. Waarbij je Regeer of Fitz-Jim nog kunt verkopen als er een bod komt.

De jeugdigheid vind ik niet zo'n probleem. Steur is bijvoorbeeld nu al vaste basisspeler, het is onzinnig om dan een meer ervaren back-up voor op die positie te kopen. Die gaat namelijk niet spelen, want in principe speelt Steur gewoon. Dat hij dan 18/19 is, vind ik niet zo'n issue. Steur, Gloukh en Mokio is in mijn ogen je middenveld komend seizoen.

Als we een serieuze trainer a la Farioli krijgen gaat deze eerst heel veel tijd moeten besteden aan het verbeteren van de conditie van de spelers, zodat de intensiteit die men kan leveren in een wedstrijd omhoog kan. Aangezien we (als we ons voor Europees voetbal kwalificeren, that is) vaak dubbele programma's hebben, denk ik dat je meer nodig hebt dan een stel veredelde jeugdspelers die nog niet eens een vol jaar Eredivisie erop hebben zitten.

Ook wat betreft de hierarchie is het cruciaal om ook op het middenveld iemand te hebben die de rest opzweept en meeneemt in de eisen van het voetbal op het hoogste niveau. De impact van Tadic, Henderson of Perisic bij PSV lijkt me evident.

Waarom moet dat per se op het middenveld?

Het ideale scenario zou zijn dat we Tomiyasu langer binden en dat hij die rol op zich kan nemen. Als er een nieuwe eerste spits moet komen, kun je daarvoor ook zo'n type overwegen.

We hebben veel veelbelovende middenvelders, zowel in de A-selectie als in JA. Die zou ik nu niet blokkeren door op het middenveld weer een oudere speler te halen. Koop dan ervaring op plekken waar je sowieso aankopen moet gaan doen.

Ik verwacht niet dat we met deze veelbelovende middenvelders meteen succes gaan boeken. Het zal te flegmatiek zijn met af en toe een leuke wedstrijd, maar aan het einde van de rit een 3e plek. Daarnaast is het ook voetbalinhoudelijk. We hebben nog steeds geen 6. Nou kun je dat oplossen door met de punt naar voren te spelen, maar zo'n type erbij geeft meer opties.

Tomiyasu moet eerst nog maar bijtekenen en dan is het de vraag hoe vaak hij fit is. Ik reken dus niet op hem, juist voor jonge spelers is het belangrijk dat er leiders in het veld staan. Daarnaast spelen we zoveel wedstrijden dat iedereen voldoende aan bod komt.

Een nieuwe eerste spits is absoluut noodzakelijk, zelfs als Dolberg blijft. Hij heeft slechts 42% van het aantal minuten gepakt, laat staan hoeveel dat wordt als de intensiteit omhoog gaat en we een dubbel programma hebben. In Konadu, Rijkhoff etc. zie ik het vooralsnog niet zitten.

+2/-0

Tomiyasu als leider en aanvoerder. Klaassen, Weghorst, Berghuis wegwezen. Dat zijn 3 nep-kapiteins op een zinkend schip. Deze gasten laten het alledrie afweten als het erop aankomt; zijn slechts meelifters.

+2/-1

s0lido schreef op 11 april 2026 om 16:13:

Tomiyasu als leider en aanvoerder. Klaassen, Weghorst, Berghuis wegwezen. Dat zijn 3 nep-kapiteins op een zinkend schip. Deze gasten laten het alledrie afweten als het erop aankomt; zijn slechts meelifters.

Je kunt alleen een goede ervaren leider zijn als je die ervaring hebt opgedaan op een hoger niveau dan Ajax. Klaassen, Weghorst en Berghuis konden in hun beste jaren echter op dat hogere niveau (Bundesliga, Premier League) niet mee. Ze hebben daar overwegend gefaald. Het waren leuke Eredivisie-spelers, maar meer niet. In Oranje speelden ze geen van allen ooit een rol van betekenis.

Dan ben je nu, ruim voorbij de 30, niet ineens een ervaren leider. Je bent gewoon oud.

+2/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Ajax Forum » Spelers » Jorthy Mokio