Uit: Dordrecht
Vak: -
Forumreacties: 4.506
Reg.: 25 april 2004
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 21 december 2024 om 21:29:
Van Ünüvar kan ik mij herinneren dat hij een enorm groot talent was. Van dat rijtje die jij opnoemt, lijkt Naci het grootste talent geweest te zijn. Is natuurlijk anders verlopen dan ooit werd gehoopt. Op 16-jarige was zijn debuut in Ajax 1?
En was Rasmussen echt ooit een groot talent? Ik kan mij daar niks van herinneren.
Forumreacties: 2.726
Reg.: 21 januari 2021
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 21 december 2024 om 23:59:
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 21 december 2024 om 21:29:
Van Ünüvar kan ik mij herinneren dat hij een enorm groot talent was. Van dat rijtje die jij opnoemt, lijkt Naci het grootste talent geweest te zijn. Is natuurlijk anders verlopen dan ooit werd gehoopt. Op 16-jarige was zijn debuut in Ajax 1?
En was Rasmussen echt ooit een groot talent? Ik kan mij daar niks van herinneren.
Die kwam als een groot talent binnen. Ze hebben destijds nog een behoorlijk bedrag voor hem neergelegd voor een speler van 16 jaar. Hij kan ook echt wel goed voetballen. Het is vooral zijn mentaliteit waar het aan schort.
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 22 december 2024 om 00:27:
Ik denk nog altijd dat Rasmussen ergens de spits moet worden (evengoed in een 4-3-3 formatie. Hij is geen vleugelspeler en simpelweg niet goed genoeg voor Ajax.
Forumreacties: 81
Reg.: 8 oktober 2023
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 21 december 2024 om 19:34:
Het is sowieso ook onlogisch, want als Ajax zijnde bereik je er in negen van de tien wedstrijden weinig mee als je niet de aanval zoekt. In de competitie is Ajax doorgaans niet tevreden als er niet gewonnen wordt. Tegenstanders hopen op een puntje of meer.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 21 december 2024 om 21:19:
Er is letterlijk niemand die zegt liever Schip te hebben.
We staan inderdaad 2e. Met 1 punt minder stonden we echter 4e en iedereen is het erover eens dat dat te laag zou zijn. Met de slechte ontwikkelingen van de laatste tijd ben ik echt benieuwd of Farioli de positieve tendens van een week of 6 geleden terug kan brengen. Laten we hopen dat het allemaal inderdaad vermoeidheid is en dat men na een pauze de vooruitgang voortzet.
Unhinged gewoon hoe je hier twee partijen hebt die nauwelijks voor rede vatbaar zijn.
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 335
Reg.: 14 mei 2024
De basisopstelling sloeg echt nergens op, maar we pakken toch weer drie punten en houden voor de achtste keer(?) de nul in de Eredivisie en hebben in alle wedstrijden gescoord. Geen slechte statistieken, maar de manier waarop mag gerust een wonder genoemd worden.
Nu hopen op versterking en deze trainer die.. ja, punten blijft pakken op wat voor manier dan ook. We moeten tweede worden, hoe dan ook (in de titel geloof ik niet).
Ik las zijn uitleg; dat sommige spelers niet topfit waren. Nou ja, dan kan ik wel begrip tonen. Vooral als het uiteindelijk toch nog 3 punten oplevert en we op zowel Utrecht als Feyenoord 3 punten uitlopen.
Farioli bedankt! Ondanks al mijn kritiek.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om dit draadje te spammen. Had even niet door dat bovenstaande 2 posts van mij waren.
Forumreacties: 2.915
Reg.: 27 april 2004
Farioli krijgt een voldoende. Heeft het heel aardig gedaan met toch wel een matig elftal.
Hoogtepunt van de eerste seizoenshelft was uiteraard de week waarin we van Feyenoord én PSV hebben gewonnen met aardig goed spel. Daarna is het snel minder geworden. Gelukkig staan we er nog aardig voor als nummer 2 met maar 6 punten achter PSV. We bekeren verder na een zeer slechte wedstrijd tegen Telstar en in Europa doen we het ook best goed qua resultaat.
Het is vaak niet om aan te gluren en de opstellingen zijn af en toe heel raar, maar aan de andere kant kun je moeilijk mopperen na afgelopen seizoen. Laten we hopen dat het spel straks weer beter gaat worden. Wellicht halen we nog wat versterkingen in de winterstop. Sommigen hebben al ''Farioli out'' geroepen, maar ik hoor niet bij dit kamp.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 december 2024, 17:01:18.
Forumreacties: 3.159
Reg.: 3 juli 2017
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 22 december 2024 om 16:29:
Ik las zijn uitleg; dat sommige spelers niet topfit waren. Nou ja, dan kan ik wel begrip tonen. Vooral als het uiteindelijk toch nog 3 punten oplevert en we op zowel Utrecht als Feyenoord 3 punten uitlopen.
Farioli bedankt! Ondanks al mijn kritiek.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om dit draadje te spammen. Had even niet door dat bovenstaande 2 posts van mij waren.
Klaassen doet het fantastisch. Die moet je natuurlijk niet zomaar even aan de kant schuiven middenin het seizoen. Hij was gewoon niet de meest geschikte speler voor deze wedstrijd. Je had nu echt iemand nodig die ook een beetje snel is en bij voorkeur kan dribbelen. Er was een hoop ruimte om te voetballen op het middenveld in de eerste helft.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 22 december 2024 om 23:25:
Klaassen doet het fantastisch. Die moet je natuurlijk niet zomaar even aan de kant schuiven middenin het seizoen. Hij was gewoon niet de meest geschikte speler voor deze wedstrijd. Je had nu echt iemand nodig die ook een beetje snel is en bij voorkeur kan dribbelen. Er was een hoop ruimte om te voetballen op het middenveld in de eerste helft.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 22 december 2024 om 23:25:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 22 december 2024 om 23:43:
Ik zou helemaal niemand van dit Ajax fantastisch willen noemen. Klaassen heeft een neusje voor de goal en hij zet goed druk, maar hij is veel te afwezig en slecht in de opbouw. Ook omdat hij vaak te ver naar voren staat.
Als je als team al veel creert kun je hem er best bij hebben om meer te kansen te converteren. Als je nauwelijks tot kansen komt, heb je helaas heel weinig aan Davy.Ik prefereer Fitz-Jim in de meeste situaties.
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 22 december 2024 om 23:44:
In zo een wedstrijd kan je Klaassen ook op 6 gebruiken met Taylor en Fitz-Jim ervoor. Onder Ten Hag liet hij al zien daar uit de voeten te kunnen en ooit pleitte Cruijff ook om Klaassen op die positie neer te zetten. Hij kan van daaruit het spel flink versnellen vergeleken met V.d. Boomen en Henderson. En ik denk dat je met drie door Ajax opgeleide spelers op het middenveld beter positiespel krijgt met Brobbey in de spits en Godts en Traore op de flanken.
In de topwedstrijden kun je dan weer kiezen voor "zekerheid".
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 23 december 2024 om 00:02:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 22 december 2024 om 23:43:
Ik zou helemaal niemand van dit Ajax fantastisch willen noemen. Klaassen heeft een neusje voor de goal en hij zet goed druk, maar hij is veel te afwezig en slecht in de opbouw. Ook omdat hij vaak te ver naar voren staat.
Als je als team al veel creert kun je hem er best bij hebben om meer te kansen te converteren. Als je nauwelijks tot kansen komt, heb je helaas heel weinig aan Davy.Ik prefereer Fitz-Jim in de meeste situaties.
Ik zeg niet dat hij fantastisch is, ik zeg dat hij het fantastisch doet. Hij is nog altijd een zeer betrouwbare speler. Het is echt knap dat hij als middenvelder die ook wat later in het seizoen is aangehaakt op zes goals en twee assists staat. Hij heeft niet eens altijd als echte aanvallende middenvelder gespeeld.
Mensen roepen vaak dat hij niet creatief is, maar hij is juist een van de meest creatieve spelers van de selectie als je naar de relevante statistieken kijkt. Eigenlijk doen alleen Taylor en Henderson het beter.
Achterin spelen is niet waar zijn kracht ligt. Ik zou alleen ook weer niet zeggen dat hij opbouwend zwak is. Cruijff heeft zelfs vroeger ervoor gepleit om hem op zes te zetten (ik zie terwijl ik dit typ dat s0lido dit ook al opmerkte). Dat is natuurlijk niet omdat hij er opbouwend niets van kan. Hij is nog nagenoeg dezelfde speler als hij vroeger is, alleen wat langzamer misschien.
Fitz-Jim is overigens totaal geen creatieve speler. Die stel ik op om zijn dribbels en goede pressing en omschakeling. Op creatief vlak behaalt hij slechte cijfers.
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 22 december 2024 om 23:44:
In zo een wedstrijd kan je Klaassen ook op 6 gebruiken met Taylor en Fitz-Jim ervoor. Onder Ten Hag liet hij al zien daar uit de voeten te kunnen en ooit pleitte Cruijff ook om Klaassen op die positie neer te zetten. Hij kan van daaruit het spel flink versnellen vergeleken met V.d. Boomen en Henderson. En ik denk dat je met drie door Ajax opgeleide spelers op het middenveld beter positiespel krijgt met Brobbey in de spits en Godts en Traore op de flanken.
In de topwedstrijden kun je dan weer kiezen voor "zekerheid".
Ik zie niet echt reden om hem daar op te stellen als je daar Henderson en Mannsverk al hebt. Defensief blijft hij kwetsbaar door zijn gebrek aan snelheid en wendbaarheid. Voorin kan hij veel meer van waarde zijn, juist ook in deze vaak nog moeilijk scorende ploeg.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 23 december 2024 om 00:30:
Die twee assists zijn een bal op de paal die Traore er vervolgens inknalt en die borst-bal op Weghorst tegen Almere. Niet 1 actie waar nou echt creativiteit uit blijkt.
FJ is veel wendbaarder en beter in de kleine ruimte omdat ie lichtvoetiger is. Het heeft dit seizoen pas tot 1 assist geleid, maar er gebeurt wel altijd wat met hem erin. Ik prefeer hem momenteel, vandaag had hij ook een aantal acties die mogelijk tot een assist hadden kunnen leiden daar waar Klaassen weer vrij anoniem was.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 23 december 2024 om 00:46:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 23 december 2024 om 00:30:
Die twee assists zijn een bal op de paal die Traore er vervolgens inknalt en die borst-bal op Weghorst tegen Almere. Niet 1 actie waar nou echt creativiteit uit blijkt.
FJ is veel wendbaarder en beter in de kleine ruimte omdat ie lichtvoetiger is. Het heeft dit seizoen pas tot 1 assist geleid, maar er gebeurt wel altijd wat met hem erin. Ik prefeer hem momenteel, vandaag had hij ook een aantal acties die mogelijk tot een assist hadden kunnen leiden daar waar Klaassen weer vrij anoniem was.
Die bal met de borst op Weghorst is een prachtige assist. Er zijn ook meer statistieken om creativiteit te meten dan assists alleen. Je moet ook kijken naar gecreëerde kansen, grote kansen gecreëerd en key passes. Met al die statistieken komt Fitz-Jim niet eens in de buurt van Klaassen (of Taylor en Henderson). Leuk dat hij heel wendbaar is, maar daar creëer je nog niet per se kansen mee. Ik waag ook te betwijfelen dat hij beter is in de kleine ruimte.
Het lijkt wel alsof mensen denken dat je niet goed in de kleine ruimte bent als je er niet doorheen dribbelt of zo. Als het gaat om combineren en snel handelen is Klaassen juist best een aardige speler in de kleine ruimte. Anders zou hij binnen een ploeg als Ajax niet al jaren zoveel scoren. Je zou het haast vergeten na de afgelopen paar seizoenen, maar Ajax speelt doorgaans zijn meeste wedstrijden tegen een laag blok. Juist in dat soort situaties is Klaassen vaak op zijn best.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 23 december 2024 om 01:05:
Je hebt statistisch gelijk, Klaassen heeft meer key passes en xA (expected assists) en FJ heeft meer (geslaagde) dribbels. Denk echter dat het er ook mee te maken hebt dat Klaassen vaak wat hoger staat dan FJ. Als je dicht bij het doel iemand aanspeelt, is dat al snel een key pass of een xA.
Anyway zie ik het spelbeeld vaak ten positieve veranderen als FJ erin komt. Zijn dynamiek maakt de ploeg lastiger te verdedigen en minder statisch.
open/sluit de onderstaande quote:Klaassen vond ik in zijn laatste jaren bij Ajax ook te weinig brengen. De aantallen goals waren niet slecht, maar buiten dat was zijn deelname aan het spel te laag. Dat is wat ik momenteel ook zie.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 23 december 2024 om 10:56:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 23 december 2024 om 01:05:
Je hebt statistisch gelijk, Klaassen heeft meer key passes en xA (expected assists) en FJ heeft meer (geslaagde) dribbels. Denk echter dat het er ook mee te maken hebt dat Klaassen vaak wat hoger staat dan FJ. Als je dicht bij het doel iemand aanspeelt, is dat al snel een key pass of een xA.
Anyway zie ik het spelbeeld vaak ten positieve veranderen als FJ erin komt. Zijn dynamiek maakt de ploeg lastiger te verdedigen en minder statisch.
Volgens mij heeft Klaassen niet meer geslaagde dribbels. Dat zou me ook verbazen, want Klaassen is in tegenstelling tot Fitz-Jim totaal geen dribbelaar. Een dribbel is alleen niet per se creatief en kan ook lager op het veld plaatsvinden. Je vergeet nu ook de belangrijkste statistieken van allemaal: het aantal gecreëerde kansen en het aantal gecreëerde grote kansen. Op beide vlakken komt Fitz-Jim niet eens in de buurt van Klaassen, Taylor en Henderson. Ook Van den Boomen scoort veel beter op dat vlak.
Iemand dicht bij het doel aanspelen is doorgaans ook moeilijker doordat er minder ruimte is. Tenzij je countervoetbal speelt misschien. Zeker als het een xA is dan mogen we er toch wel vanuit gaan dat het echt een scoringskans was. Het valt overigens wel mee hoe hoog Klaassen staat dit seizoen. Zoals ik in een vorig bericht al aangaf, hij heeft dit seizoen vaak ook in een wat defensievere rol gespeeld.
Ik ben het zeker met je eens dat het het spel vaak ten goede komt als Fitz-Jim erin komt. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want we hebben maar weinig van dat soort wendbare middenvelders in de ploeg. 1 zo'n type erbij maakt dan al snel een groot verschil. Dat is eigenlijk hetzelfde verhaal als voor de buitenspelers.
open/sluit de onderstaande quote:Klaassen vond ik in zijn laatste jaren bij Ajax ook te weinig brengen. De aantallen goals waren niet slecht, maar buiten dat was zijn deelname aan het spel te laag. Dat is wat ik momenteel ook zie.
Maar wat je ziet is niet per se wat er gebeurt. Het is makkelijk om een hoop te missen, tenzij je de hele wedstrijd alleen maar naar 1 speler kijkt. Daarom kunnen statistieken zo nuttig zijn. Je zal er misschien van opkijken hoeveel kansen Klaassen creëert.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 24 december 2024 om 00:07:
Dat Klaassen veel kansen zou creëren is inderdaad niet wat ik zie, maar wat je zegt, je kunt nogal wat missen als je er niet specifiek op let. Ik ben gevoelig voor data, dus ik ga er de komende tijd wat op letten. Statistieken kunnen ook nogal vertekenen als je ze niet op de juiste manier interpreteert. Goede toevoeging aan de discussie.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 1.644
Reg.: 16 augustus 2007
Ik blijf me erover verbazen hoe iedereen elkaar na lijkt te papegaaien in de media. Gisteren was het de beurt aan - toegegeven, niet het meest heldere licht - dhr. Van der Gijp in één of andere podcast:
"De eindstand is er al, maar het is nog niet gezegd wie er tweede, derde en vierde wordt. Dat gaat natuurlijk tussen AZ, Feyenoord en Ajax. En ik vind het best wel spannend, want hoe je het ook wendt of keert: het heeft bij Ajax best wel meegezeten."
"En wat die man (Francesco Farioli, red.) doet daar, dat kan natuurlijk niet. Gewoon iedere wedstrijd zes of zeven andere namen. Als je het nou nergens in de wereld ooit ziet, dan is hij óf geniaal, of hij snapt er niks van. Weet je wat het is, je moet ook gewoon rekening houden met je kapitaal. Brobbey en Hato zijn in principe je kapitaal. En dat vernietigt hij."
Daar was het woordje weer: kapitaalvernietiging. Met als voorbeelden Hato en Brobbey. Laten we eens kijken.
Hato
We hebben tot aan de winterstop 30 officiële wedstrijden gespeeld. Daarvan heeft Hato er 28 gespeeld, waarvan 27 als basisspeler. Dus omdat hij 2 keer niet meedeed - tegen Almere City en Heerenveen - is hier volgens Van der Gijp sprake van kapitaalvernietiging. Oké dan.
Brobbey
Van de 30 wedstrijden heeft Brobbey 25 keer gespeeld. Van de 5 wedstrijden die hij miste, miste hij er 3 wegens blessures en een 4e omdat hij nog vakantie had vanwege het EK. Alleen tegen Qarabag speelde Brobbey niet, terwijl hij wel fit was. Van der Gijp: kapitaalvernietiging! Oké dan.
Weet je, dat zogenaamde extreme 'rotatiebeleid' bestaat helemaal niet. Ja, we hebben de meeste spelers gebruikt, maar we hebben ook verreweg de meeste wedstrijden gespeeld. En als Berghuis, Godts, Sutalo en Rensch tegen blessures aanlopen, zal er toch een andere gozer moeten spelen. Wat verwacht men dan, dat Farioli dan met 9 man speelt om maar niet te roteren?
Er is een heel duidelijke basisopstelling, zeker in de verdediging. Daar roteren we cijfermatig minder dan Feyenoord en PSV. Maar ja, laatst is Sutalo ziek - wat ga je doen dan? Dan zal toch echt Rugani erin moeten. Verder zie je op het middenveld dat er hoofdzakelijk 4 spelers worden gebruikt, met soms Van den Boomen nog als 5e erbij als Henderson niet helemaal fit is. Voorin kennen we allemaal de situatie met maar 1 linksbuiten; dan kom je inderdaad aan het goochelen bij blessures.
Bizar hoe slecht sommige 'analisten' op de hoogte zijn van de feiten en maar wezenloos onzin zitten rond te pompen. Hato en kapitaalvernietiging
Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli