Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Alex Kroes

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Persoonlijk vond ik dit het ergste uit dat interview met Kroes:

open/sluit de onderstaande quote:

Intern stelde ik iemand, die redelijk veel invloed heeft, de vraag: "Vind jij dat ik moet opstappen op het moment dat we voor de gedwongen variant moeten kiezen?" Die persoon vond van niet. Ik worstel daar zelf best mee, omdat ik het ergens wel zo voel.

+1/-0

Mie Toe schreef op 17 oktober 2025 om 16:16:

Intern stelde ik iemand, die redelijk veel invloed heeft, de vraag: "Vind jij dat ik moet opstappen op het moment dat we voor de gedwongen variant moeten kiezen?" Die persoon vond van niet. Ik worstel daar zelf best mee, omdat ik het ergens wel zo voel.

Ik raad Alex aan om altijd zijn gevoel te volgen!

+1/-0

Het feit ook dat deze gast alleen maar communiceert via Ajax tv en Ajax Lige magazine vind ik ook zo laf en tenenkrommend.

Een echte wegkijker die zichzelf altijd zo positioneert dat hij niet onder de microfoon van een onafhankelijk journalist komt te hangen. Is er nou geen één journalist die even dichtbij die Kroes kan komen en vragen stelt waar hij geen ingestudeerde antwoorden op kan geven?

+2/-0

Sevic schreef op 17 oktober 2025 om 16:17:

Ik raad Alex aan om altijd zijn gevoel te volgen!

:D inderdaad

Helaas is dit een mooie oneliner voor de bühne. Wees maar niet bang dat Alex zo lang mogelijk blijft zitten waar hij zit.

+1/-0

Klinkt vrij demagogisch. Over zulke gesprekken treedt je niet naar buiten, maar je handelt gewoon. En hij had zijn lot toch verbonden aan Heitinga?

Hoe dan ook, ik zou als RvC me niet (steeds) laten verrassen en alvast een een lijst maken met kandidaten. Wordt alleen lastig zonder commissaris met voetbalachtergrond.

Het is echt overal onrustig.

+2/-0

Kiki schreef op 17 oktober 2025 om 01:08:

Waarom is dat prima? Als je Hato verkoopt voor 157m euro en haalt Wijndal ervoor terug voor 109m euro, is dat dan ook prima? Tadic was het niet eens met Mislintat's beleid. Dat is niet hetzelfde als de handdoek in de ring gooien.

Zonder goede spelers maakt die gunstige balans tussen uitgaven en inkomsten inderdaad niet zoveel uit. Daar was hier alleen geen sprake van. Ik reageerde ook vooral op de suggestie dat Mislintat een of andere (financiële) puinhoop achter heeft gelaten. Als je voor ongeveer 50% meer hebt verdiend dan je hebt uitgegeven en je ook voornamelijk in jonge spelers die nog beter worden hebt geïnvesteerd dan heb je een gezonde situatie.

Tadic heeft zeker de handdoek in de ring gegooid. Je kan me niet wijsmaken dat je met de selectie van toen niet gewoon om de bovenste plaatsen kon spelen. Farioli kon het een jaar later met minder materiaal en minder balans in de selectie ook.

Schip ahoy schreef op 17 oktober 2025 om 10:48:

Die fantast heeft 115 mj uitgegeven deels aan prutsers, deels aan twijfelaars en deels aan talenten die er gewoon nog niet klaar voor waren of aan een redelijke speler als Akpom, maar die ons niet beter maakten. Een onzinnig hoog bedrag onder meer aan bankzitters en jeugdspelers - en een coach die niet kon geloven dat Ajax zich voor hem meldde - waardoor er geen directe reparatie uitgaven mogelijk waren. Ajax heeft toen nog een extra kredietfaciliteit moeten afsluiten met het oog op een liquiditeitstekort. Zijn mandaat was een selectie samen te stellen die weer topclub waardig was.

En dat is enkel het financiële plaatje. Dan heb je enorme reputatieschade geleden, laatste gestaan, geen CL gehaald na een investering van 115mj etc. Die sneeuwbal blijft dan rollen.

Steijn heeft hij op basis van zijn eigen analyse model als 'overperformer' geidentificeerd, waarmee hij Ajax van het ene na het andere historische dieptepunt bracht. Zijn model + een indrukwekkend interview met Steijn: Je hebt nog nooit Ajax voetbal gespeeld, denk je dat jij daartoe in staat bent? Ik denk dat ik daar wel toe in staat ben. Prima, aangenomen.

Dat was niet 'gewoon' een slecht jaar vriendelijke vriend. Zulke jaren ken ik niet en ik loop al even mee. Het was een jaar vol blijvende littekens wat mij betreft.

Het is geen verzinsel van Kroes dat het jaren kost om zowel van de contracten af te komen als van de financiële impact van deze flop investeringen. Dat hij dat bij aanvang ook in een boek publiceerde meen ik, was een vrij lompe en directe wijze van handelen. Dat was het voornaamste kritiekpunt op hem, waar de aandelen affaire nog overheen kwam.

Maar in zijn kritiek heeft hij 100% gelijk.

Dat maakt van Kroes alleen geen betere TD.

De gehaalde spelers waren gewoon prima over het algemeen en hebben dat sindsdien vaak ook wel laten zien bij Ajax of een andere club. Er vertrokken enorm veel spelers die zomer, waaronder wel drie of vier echt dragende spelers. Je kan dan niet verwachten dat je er dan gelijk weer even staat, dat is gewoon niet realistisch. Nu twee jaar later zegt Kroes ook nog altijd dat hij wel meerdere transferperiodes nodig heeft. Sterker nog, hij sprak in zijn Ajax Life-interview zelfs ineens van vijf jaar geloof ik.

Het liquiditeitsprobleem had weinig met Mislintat te maken en was puur het gevolg van inmiddels een aantal jaren geen CL spelen terwijl de spelers daar wel naar verdienden. Het was juist een van Mislintat zijn belangrijkste opdrachten om daar wat aan te doen. Dat heeft hij ook gedaan door een systeem van flexibele salarissen in te voeren dat er nu nog steeds is.

Dat we op een gegeven moment laatste hebben gestaan in de competitie maakt weinig uit. Iedereen die niet hysterisch is zal hoop ik begrijpen dat een club als Ajax uiteindelijk echt wel ergens bij de bovenste plaatsen terechtkomt. Zelfs met een daadwerkelijke prutser als Van 't Schip aan het roer werden we uiteindelijk nog vijfde dat seizoen. Kun je nagaan als het een fatsoenlijke en gemotiveerde trainer was geweest. Een momentopname als een tijdelijke ranglijst aanhalen is net zo flauw als club die er mee pronkt dat ze in de eerste paar speelrondes even bovenaan hebben gestaan. Uiteindelijk telt alleen waar je op het einde staat.

Steijn was een grote flop, dat is duidelijk. Hij had alleen ook gewoon prima ontslagen kunnen worden. De manier waarop het fout ging met hem was eigenlijk niet te voorzien. Je kan moeilijk stellen dat Mislintat op basis van een paar gesprekken wel had moeten zien aankomen dat Steijn de boel regelrecht zou gaan saboteren. Zoiets heb ik werkelijk nog nooit gezien. Je suggestie van hoe het interview verlopen zou kunnen zijn slaat verder ook nergens op.

Schip ahoy schreef op 17 oktober 2025 om 10:51:

Je kunt je verschuilen achter cynisme, maar als Tadic nou iets heeft laten zien, is dat hij bereid is in te leveren om voor Ajax te spelen. Maar dan wel een Ajax dat op niveau meedoet. Hij raakte super gefrustreerd door het minder wordende team en dan komt er een vrolijke frans die gaat aangeven dat er geen grote aankopen komen.

Hij heeft meerdere spelers van rond 15 of 20 miljoen gehaald. Dat zou ik wel serieuze investeringen willen noemen. Eigenlijk vind ik dat ook veel meer transferuitgaven die bij Ajax passen dan die van 20 miljoen of meer.

Schip ahoy schreef op 17 oktober 2025 om 11:38:

Farioli zou een veel gepaster voorbeeld zijn. Die gaat niet als een boer door de porseleinkast, geeft al je middelen uit, schoffeert de scouting en wil die afschaffen (best aardig geboerd met Antony, Neres, Sanchez, Nico etc) terwijl hij er al niet naar luistert etc.

Hoe kom je er in godsnaam bij dat Mislintat de scouting wilde afschaffen? Het was zijn opdracht deze te moderniseren. Sinds Mislintat weg is zijn er een hoop uitgevlogen kan ik je vertellen.

En die spelers...Akpom was een verdienstelijke spits, die knetterhard kon werken, maar ligt de lat nu daar? Geen basis spits. Tahirovic? Geen duidelijk wapen, niet toe aan Ajax en zeker niet voor die prijs. Avila. Mijn. Hemel. Sosa? Waar heeft die het laten zien na Ajax? Een noodgreep wellicht, maar gewoon niet goed en scherp gescout. Ramalj was een goede lijnkeeper, maar eentje die niet communiceert. Speelde niet onder Farioli om een reden.

Mikautadze was gewoon een echt vaardige speler. Had gehoopt dat hij de nieuwe Arveladze zou worden, maar die was wel nog een dikke klasse beter en completer. Jammer, niet voor de bank gekomen. Gaaeij. Aardig verbeterd, maar geen echt goede Ajax back hoor. Wel een geweldige traptechniek. Sutalo. Goede mandekker, geen opbouwer, niet bijzonder snel. Kwetsbaar als je ver van eigen doel speelt. Is hij dan 22 mj waard? Kijk naar Watanabe. Itakura. Die maat van Watanabe. Dat is scouting. Forbs, nog lang niet toe aan Ajax 1.

Je hebt ook spelers nodig die er direct kunnen staan. Iemand als Akpom is dan een prima tussenpaus. Zeker als je andere spits de niet al te betrouwbare afmaker Brobbey is snap ik best dat je een wat oudere speler haalt. Sterker nog, dat vind ik eigenlijk ook het ideale plaatje: een jong talent en een oudere speler die met elkaar concurreren.

Avila had gewoon een prima speler voor je kunnen zijn. Ik denk dat Farioli gek op hem was geweest. Sosa was tot hij naar Ajax ging een van de meest gerespecteerde aanvallende backs in de Bundesliga. Eigenlijk heeft de situatie bij Ajax zijn carrière een beetje kapotgemaakt. Veel van dit soort jongens moeten na langdurig weinig spelen nu weer opkrabbelen. Ramaj was zeer talentvol. Om te stellen dat hij niet communiceerde is zwaar overdreven. Wellicht had Farioli ook voor hem gekozen als Ajax achterin een echt coachende speler had.

Sutalo is vrij snel en lenig voor zijn lengte en kan juist prima met ruimte in zijn rug spelen. Hij doet haast niet anders. Op het EK was er zelfs geen speler die met zoveel ruimte achter zich speelde. Opbouwen en voetballen kan hij ook zeker wel, ook al neemt/nam hij daarin niet het voortouw met Baas en Hato naast zich. Dat lijkt me met die samenstelling ook wel een logische taakverdeling. Over het algemeen is er altijd maar 1 centrumverdediger die dat doet. Hij was vorig seizoen ook je best speler, en die gaat ook gewoon voor veel geld verkocht worden als het goed is. Forbs doet het nu al vrij indrukwekkend bij Club Brugge dat in de CL speelt en op dit moment niet minder is dan Ajax en ook niet wezenlijk anders speelt.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Alex Kroes