Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 30
Reg.: 9 november 2016
Favoriete opstelling: 4-3-3
Man van de Wedstrijd Ajax-AZ: -
Heitinga is een tactisch onbenul, maar Kroes laat hem zitten. Je kan het gewoon niet maken als werkgever zijnde dat je een medewerker zo laat bungelen. Het begint een lange lijst te worden zo:
1. Farioli onder druk zetten waardoor hij vertrekt.
2. Heitinga aanstellen.
3. Niet ingrijpen bij Heitinga.
4. Berghuis verlengen.
5. Moro (niets ten nadele van hem) aantrekken ipv in de verdediging investeren.
5. Ik vond de ontvangen transferbedragen ook niet fantastisch.
Maargoed, niemand grijpt in.... De RvC niet bij Kroes, Kroes niet bij Heitinga. Het wordt een lange maand....
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 994
Reg.: 14 mei 2024
Eredivisie tot nu toe:
2 ploegen gehad uit het linkerrijtje -> 1 punt
4 uitwedstrijden (3 daarvan tegen ploegen uit het rechterrijtje) -> 4x gelijk
De 4 gewonnen wedstrijden waren thuiswedstrijden tegen ploegen uit het rechterrijtje -> #13, #14, #15, #18
We zitten inmiddels op een kwart van het seizoen, maar nog geen uitwedstrijd gewonnen.. Als deze statistieken niet genoeg zijn om een trainer te ontslaan, weet ik het ook niet meer.
Dit bericht is gewijzigd op 19 oktober 2025, 14:09:54.
Camus
Fan van Ajax
Tweede plaats Ajax.supporters.nl Pool seizoen 24/25
Uit: Den Haag
Vak: 406
Forumreacties: 70
Reg.: 27 mei 2024
Ik was er eigenlijk van overtuigd dat Heitinga na de wedstrijd tegen Sparta ontslagen zou worden. Dat dat niet is gebeurd, heeft niets met zakelijkheid te maken, maar alles met valse hoop, uitstelgedrag, wanhoop en struisvogelpolitiek.
En de gevolgen? Die laten zich raden. Daar hoef je echt geen organisatiedeskundige of sociaal-wetenschapper voor te zijn.
Heitinga zit midden in een gezagscrisis, zoals Ad Verbrugge dat zo mooi noemt: “Wanneer een trainer blijft verliezen, verliest hij het recht op het recht van gezag.” Vrij vertaald: niemand neemt Heitinga nog serieus.
Moraal is duidelijk in een vrije val. Spelers worden cynisch, apathisch haast, tonen minder inzet, en denken: “Het maakt toch niets meer uit.”
Bij Ajax lijkt het niet langer te draaien om kwaliteit, maar om wie je bent en met wie je goed ligt. In een topsportcultuur is dat het slechtst wat er is. Je krijgt een gesloten systeem zonder ruimte voor tegenspraak of frisse ideeën. De focus ligt intern, terwijl je juist extern moet kijken: “Wat kunnen we van anderen leren?”
Als Heitinga na Sparta was ontslagen, had Kroes dat nog kunnen presenteren als een noodzakelijke correctie. Dan was het pijnlijk, maar daar had hij nog mee weg kunnen komen. Nu zitten we met een echte crisis. En zoals in elk managementboek staat: “Wat je tolereert, wordt je cultuur.”
Wat ik me vooral afvraag: hoe kijkt Heitinga hier zelf tegenaan? Weet hij dat hij niet functioneert? Heeft hij dat zelfinzicht, of verdringt hij het deels? Of weet hij het dondersgoed, maar durft niemand (assistenten, spelers) hem daarop aan te spreken en te corrigeren?
Oscar en Edvardsen hun reacties spraken boekdelen tijdens het wisselmoment. Heitinga heeft het gewoon niet. Je kunt mij niet wijsmaken dat deze spelersgroep het vertrouwen in Heitinga heeft (en krijgt) tevens Kroes. Dit is 100x niks. Heitinga zat samen met Kroes aan tafel wat betreft de transfers, waaronder dus Jaros en McConnell. Verder een selectie die nog altijd uit balans is. Een handvol linksbuitens, maar geen rechtsbuiten en geen fatsoenlijke (links)back(s). Ook de #6 blijft een probleem na veel bombarie. Kroes, Heitinga, Keizer... allemaal opzouten zsm!
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Vak: -
Forumreacties: 977
Reg.: 3 september 2005
Met Heitinga, Keizer, Grim en Kroes zijn het allemaal Ajacieden, die al tientallen jaren bij de club rondlopen en die als geen ander weten hoe Ajax voetbal gespeeld moet worden. Mensen van buiten de club missen het Ajax-dna en zijn echt niet beter. Supporters kunnen gaan fluiten wanneer Gloukh en Edvardsen worden gewisseld, maar de jongens die voor hun in het veld worden gebracht kunnen ook wat brengen. Supporters vergeten ook dat AZ een topclub is waarvan je kan verliezen. Daarnaast werden spelers zoals Wijndal, Berghuis, Itakura en Dolberg gemist en ontbrak het de godenzonen aan een klein beetje geluk.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Vak: -
Forumreacties: 977
Reg.: 3 september 2005
Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Heitinga en Keizer