Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.

Deze normale topic is open en bestaat uit 221 pagina's: 1 2 3 4 ... 217 218 219 220 221

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 22 juli 2025 om 13:22:

Kiki schreef op 22 juli 2025 om 13:11:

Sevic schreef op 22 juli 2025 om 13:06:

Kiki schreef op 22 juli 2025 om 13:00:

Sevic schreef op 22 juli 2025 om 12:39:

Kiki schreef op 22 juli 2025 om 11:38:

spelbos schreef op 22 juli 2025 om 11:20:

Kaplan heeft een persoonlijk akkoord bereikt met FC Köln, nu de clubs nog.
Daar tegenover wordt hoogstwaarschijnlijk keeper Heerkens aangetrokken.(Ongeveer 2 miljoen)

Oei, Köln ineens. Ik dacht voor 6,5m naar Galatasaray. Nu staat er dat Ajax 6m voor hem verlangd. Alsof 6,5m niet pijnlijk genoeg was. Heerkens aantrekken is dan weer wel goed. Slechte deal bij een verkoop; een goede deal bij een aankoop. Dat doet Kroes vaker deze zomer.

Kaplan heeft nog maar 2 jaar contract en wil waarschijnlijk niet verlengen onder de huidige omstandigheden. Gezien zijn geringe aantal minuten de afgelopen drie jaar kun je daar redelijkerwijs niet meer dan die 6 miljoen voor krijgen, verwacht ik. Dan kun je wel je poot stijf houden, maar zit je volgend jaar met een speler die nog maar 1 jaar contract heeft en zeer waarschijnlijk dus nog minder waard is. Gewoon wegdoen. Helaas, want voetbalinhoudelijk vind ik hem prima om erbij te hebben voor LCV.

Gorter schijnt nu ook eindelijk op te bokken richting Cyprus. Transfervrij, maar wel een doorverkooppercentage. Prima zo. Weg ermee.

Eerlijk is eerlijk: Alex is flink aan het opruimen. Nu Akpom nog.

Over een jaar is Kaplan echt niet minder dan 6m waard. Hij gaat alleen maar in waarde stijgen. Zeker wanneer hij weer gaat spelen. Dat zal bij Köln wel gebeuren. Kroes huurde Rugani, dus dat heeft Kaplan's toekomst bij Ajax verpest. Zonde! Zowel Rugani huren kost onnodig veel geld, als Kaplan nu op zijn 'dieptepunt' te verkopen. Slechte business. Korte termijn-visie hier!

Waarom zou Kaplan met 1 jaar contract meer waard zijn dan nu met 2 jaar contract? Hij stijgt alleen in waarde als hij veel gaat spelen en dan een goede indruk maakt. Dat gebeurt alleen als hij Baas passeert. Dat is een grote 'als'. Bovendien hebben we met Janse een alternatief.

Ik zie het probleem niet zo. Tenzij je Hato verkoopt en Baas tot linksback bombardeert, kun je Kaplan beter van de hand doen nu hij nog serieus geld waard is.

Nee, dat is niet mijn idee. Baas en Sutalo zijn een heilig duo. Kaplan had vorig seizoen gewoon meer moeten spelen, zonder Rugani te huren en dit seizoen wederom backup zijn. Dan nog altijd geen basisspeler, maar wel meer speeltijd en dan kunnen mensen ook zien dat hij talent heeft. Kroes heeft anders besloten. Hij koos voor Rugani en kiest voor Janse en heeft nooit voor Kaplan gekozen. Daardoor pakt hij verlies op Kaplan, een dieptepunt, omdat hij normaal gesproken niet zo weinig waard is als nu. Maar dat krijg je als je zulke keuzes maakt.

Kroes maakt(e) de opstelling niet he. Farioli had Kaplan gewoon kunnen opstellen. Dat Kroes 2 RCV's en 2 LCV's in de selectie bracht, vind ik niet zo raar.

Farioli bombardeerde Baas als LCV en toen dat goed beviel waren de kansen van Kaplan eigenlijk verkeken. Toen Baas uitviel, bleek Farioli liever Rugani of Janse linkscentraal te zetten dan Kaplan. Hij is ook nog een aantal maanden geblesseerd geweest.

Kijk, als je Kroes ergens onomwonden de schuld van wil geven, ben ik in principe je man. Maar het moet wel redelijk blijven. We gingen het seizoen in met Wijndal, Hato, Baas en Kaplan voor de vier posities linksachterin. Dat Farioli kennelijk dusdanig weinig op had met laatstgenoemde dat hij hem op wat incidentele optredens na heeft ontweken, kun je moeilijk op Kroes z'n bordje schuiven. Als die Rugani niet had gehuurd en met maar 1 rechtsbenige CV het seizoen in was gegaan, was dat namelijk exact de kritiek aan zijn adres geweest.

Ja, ik hekelde Farioli ervoor dat hij Kaplan zo weinig gebruikte. Rugani i.p.v. Kaplan naast Sutalo zetten, was na 1 wedstrijd al duidelijk een slecht idee. Farioli bleef dit helaas een tijdje doen. Ook zal hij vast een rol gespeeld hebben in het huren van Rugani. Een bekende Italiaanse speler van Juve komt ineens bij ons terecht.

En over dat laatste: mijn idee was om met Sutalo en Gooijer het seizoen in te gaan. Gooijer speelde een goede voorbereiding. Ik heb geen idee of hij ook bij ons langdurig geblesseerd zou raken, maar zoiets voorspel je niet. Mijn idee was Hato(Kaplan)+Sutalo(Gooijer). Farioli's meest briljante idee ooit was om Hato en Baas om te wisselen. De spelers zelf waren er verbaasd over. Ik ook. Nu zijn we niet anders gewend. Ik had een half jaar nodig om definitief zeker te zijn van deze switch.

+2/-0

En toch blijft ik Baas enorm kwetsbaar vinden in verdedigend opzicht met teveel slippertjes en al helemaal tov Hato. Ja voetballend is het allemaal heel aardig, maar een CV moet ook wel gewoon een zekerheidje zijn in verdedigend opzicht.

+1/-0

Mike1976 schreef op 22 juli 2025 om 13:58:

En toch blijft ik Baas enorm kwetsbaar vinden in verdedigend opzicht met teveel slippertjes en al helemaal tov Hato. Ja voetballend is het allemaal heel aardig, maar een CV moet ook wel gewoon een zekerheidje zijn in verdedigend opzicht.

Dat maakt Baas met Sutalo een goed koppel. We hadden het kampioenschap van PSV met succes gestolen als Baas niet geblesseerd raakte richting einde seizoen. Baas viel meermaals door de mand in Europa, maar bleek onmisbaar in de Eredivisie. Sutalo is een echte verdediger en Baas een spelmakende verdediger, wie daar voor het eerst ooit speelde. Hij gaat daarin nog groeien dus.

Voorheen vroeg ik mij af waarom hij nooit bij JA centraal achterin speelde, maar dat idee liet ik los toen hij bij NEC zat. Daar vond ik hem verdedigend kwetsbaar, maar goed, meer centrale verdedigers verdedigen minder goed als back. Ik zou Baas dus ook niet zomaar van plek veranderen nu, om meerdere redenen. Dus ja, verdedigend nog kwetsbaar (zeker op het hoogste niveau) en daarom dat ik de 1e seizoenshelft Hato weer terug centraal wilde zien, maar nu zou ik dat niet meer zeggen.

+2/-0

Het is onzin om te doen alsof Rugani zo'n drama was. Tot aan de wedstrijd tegen Sparta hebben we met hem in het veld geloof ik slechts 1 tegengoal geslikt. Het probleem was juist dat tegenstanders toen doorkregen dat je Ajax juist moet laten voetballen aangezien we daar niet zo goed in waren. Dan is Rugani-Sutalo inderdaad overkill qua defensieve capaciteiten en te weinig qua voetbal. Sparta en NEC hebben daarvan geprofiteerd en achteraf is alle schuld in de schoenen van Rugani geschoven, maar terecht is dat verder ook niet helemaal.

Kaplan heeft vorig jaar defensief steken laten vallen, dat Rugani als de meer solide optie gezien werd en daarom ingezet werd, is niet heel raar. Nu zou ik gewoon lekker Bouwman backup maken, maar in de situatie van vorig seizoen was zijn komst best te verdedigen.

+1/-0

Ik krijg steeds meer de indruk dat Farioli Hato naar linksback heeft gezet omdat die slechts 1,82 of zo lang is, en Baas bijna 1,90. In de top is wat lengte centraal achterin wel echt een pré.

Ik vind Baas tijdens deze voorbereiding wel retestrak in de (lange) passing trouwens. Doet me denken aan die crosspasses die Vertonghen en in iets mindere mate Alderweireld altijd konden geven. Kan me nog herinneren dat Emanuelson een keer aan Toby vroeg om er even mee te stoppen omdat ie z'n tong inmiddels op z'n enkels had hangen van het vele diepgaan op die linkerflank. Minimaal één goede passer centraal achterin hebben vind ik ook wel een enorm voordeel hoor, dat heeft Baas toch meer dan Hato (en Sutalo).

+2/-0

Sevic schreef op 22 juli 2025 om 14:30:

Ik krijg steeds meer de indruk dat Farioli Hato naar linksback heeft gezet omdat die slechts 1,82 of zo lang is, en Baas bijna 1,90. In de top is wat lengte centraal achterin wel echt een pré.

Ik vind Baas tijdens deze voorbereiding wel retestrak in de (lange) passing trouwens. Doet me denken aan die crosspasses die Vertonghen en in iets mindere mate Alderweireld altijd konden geven. Kan me nog herinneren dat Emanuelson een keer aan Toby vroeg om er even mee te stoppen omdat ie z'n tong inmiddels op z'n enkels had hangen van het vele diepgaan op die linkerflank. Minimaal één goede passer centraal achterin hebben vind ik ook wel een enorm voordeel hoor, dat heeft Baas toch meer dan Hato (en Sutalo).

Ik denk dat lengte niet de hoofdreden is. Je zegt zelf dat Baas retestrak in de lange passing is. En in de Eredivisie hadden we enorm veel aan Baas zijn passing. Hato gaf veel goals en assists. Om meerdere redenen werkt dit goed. Hopelijk groeit Baas ook nog in de Europese wedstrijden.

Verder ben ik me ervan bewust dat ik momenteel hard overkom omtrent Rugani, omdat ik vooral de nadelen opnoem van zijn aanwezigheid. Als stand-in van Sutalo was hij perfect, puur korte termijn-gericht. Sutalo was onze beste speler van het seizoen, vind ik. In diens afwezigheid deed Rugani niet af, maar wel als ze samen spelen.

+3/-0

Sevic schreef op 22 juli 2025 om 14:30:

Vraag me af wat Farioli met Carnicero Martinez gedaan zou hebben, 1.75 maar geslaagd als centrale verdediger in Engeland voordat ie geblesseerd raakte.

Sowieso is Argentinie / Uruguay een deel van de wereld waar we meer spelers vandaan moeten halen. Ze beschikken vaak over een uitstekende mentaliteit. Tagliafico was een tijdje onze beste kopper met zn 1.69 en Suarez is het beste dat ons sinds ik het volg is overkomen.

Je ziet het ook aan het Argentijnse elftal, ze zetten hun ego moeiteloos opzij om een getalenteerdere teamgenoot (in dit geval Messi) te laten shinen, omdat ze weten dat dat ze naar de overwinning helpt. Uruguay overpresteert al jaren afgezet tegen hun geringe bevolking.

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 221 pagina's: 1 2 3 4 ... 217 218 219 220 221

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.